Zoeken

Rap in Darija: de taalkundige specificiteit van Marokkaanse rap

14 augustus 2023 - 19:00 - Cultuur

©

In een interview met TV5 Monde bespreekt Anissa Rami, een journalist gespecialiseerd in rap, de oorsprong van Marokkaanse rap en de evolutie ervan door de tijd.

In Marokko heeft rap "een eigen identiteit" en "ontwikkelde zich echt in de jaren 2000... Rapper Don Bigg is een van de pioniers, hij bracht zijn eerste album uit in 2006. Het waren behoorlijk beschuldigende stukken. Vervolgens, van 2012 tot 2016, zijn er steeds meer artiesten opgekomen. Het collectief ’Naar’ heeft bijvoorbeeld echt bijgedragen aan de opkomst van rap in Marokko", legt Anissa Rami uit. Daarna werd de Marokkaanse rap snel geëxporteerd. "De Marokkaanse rap richtte zich al snel op het buitenland en op Frankrijk. Er zijn samenwerkingen met Koba LaD, Laylow. 2019 was een jaar waarin dit collectief echt bekend werd in Frankrijk", voegt ze toe.

Lees ook: Marokkaanse rapper MobyDick rapt tegen Daesh (video)

De rap-expert benadrukt het unieke karakter van Marokkaanse rap in het Darija. "Er zijn veel Afrikaanse artiesten die in het Frans of Engels kunnen rappen, maar hier is het een specificiteit om de taal te behouden en daarin te rappen. Zelfs als ze bekend willen worden in het buitenland, behouden ze deze specificiteit door het te mengen met Engels, Spaans en zelfs Frans. De Marokkaanse rap wilde deze touch brengen van: ’We komen uit Marokko, we willen onze Marokkaanse cultuur behouden’, terwijl we banden leggen met Frankrijk", legt de expert uit, ook wijzend op samenwerkingen tussen Marokkaanse rappers en afrobeat-artiesten.

Afgezien van de taal, onderscheidt de Marokkaanse rap zich ook door "de beats, die zullen worden beïnvloed door Raï ritmes. Het feit dat ze hun eigen identiteit behouden, maakt dat het herkenbare rap is... ze weten zich te onderscheiden, bekend te worden als Marokkaanse rappers. Er is een echte scene in het land, de artiesten werken veel samen. Er is een echte wens om bekend te worden met hun eigen identiteit". Volgens Anissa Rami hebben de Marokkaanse rappers het Marokkaanse publiek veroverd. "Franse rap werd veel beluisterd in Marokko", maar nu is er "deze wil om naar de eigen rappers te luisteren, naar hun concerten te gaan, enz. Frankrijk werd lang gezien als een eldorado, maar dat is nu minder het geval", benadrukt ze.

Lees ook: Marokkaanse rappers komen op voor opgesloten Tunesiër

Rap in Frankrijk of de Verenigde Staten is een betrokken stijl. Dit geldt ook voor Marokkaanse rap, getuigt de journalist. "De Marokkaanse rap begon met eisen. Maar net als de rest van de rap, is er nu veel meer entertainment... De vrouwelijke rappers van de nieuwe generatie hebben ook meer deze rol van het aan de kaak stellen, een beetje zoals in Frankrijk. Ze zullen bijvoorbeeld de onderdrukking van vrouwen aanklagen", zegt Anissa Rami, die ook de moeilijkheden voor Marokkaanse rappers om ter plaatse bij labels te tekenen noemt. "ElGrandeToto bijvoorbeeld is getekend in Frankrijk... Je kunt wel rappen (in Marokko), maar je kunt er niet van leven".

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team