12 november 2021 - 19:40 - Economie
Door de opkomst van de Deltavariant in China en Vietnam, verlaten verschillende grote kleding- en schoenenbedrijven de twee landen om te verhuizen naar landen die dichter bij hun winkels zijn. Ze gaan naar de VS, Europa of nog Marokko.
De Spaanse modeketen Mango, die vroeger een groot deel van zijn producten in China en Vietnam vervaardigde, zei vrijdag dat het de productie-eenheden in landen als Marokko, Turkije en Portugal aanzienlijk zal verhogen. Ook de Amerikaanse schoenenverkoper Steve Madden heeft aangekondigd zijn productie-eenheid in Vietnam gesloten te hebben en 50% van zijn schoenenproductie van China naar Brazilië en Mexico te hebben verplaatst. Crocs kondigde vorige maand ook aan dat het zijn productie zou verplaatsen van China naar landen als Indonesië en Bosnië.
Lees ook: Marokko is grootste exporteur van textiel naar Europa
"We zien een enorme groei van vrachtvervoer in de voormalige Sovjetrepublieken en met name in Hongarije en Roemenië," zei Barry Conlon, CEO van Overhaul, een bedrijf dat de risico’s in de toeleveringsketen beheert. In Turkije zal de kledingexport dit jaar naar verwachting oplopen tot 20 miljard dollar, tegen 17 miljard dollar in 2020. Dezelfde situatie wordt waargenomen in Bosnië en Herzegovina, waar de uitvoer van textiel, leder en schoeisel in de eerste helft van het jaar 436,65 miljoen dollar bedroeg.
Lees ook: Turkse kledingwinkels zoeken Marokkaanse textielleveranciers
"Veel bedrijven uit de Europese Unie, die onze belangrijkste handelspartner is, zijn op zoek naar nieuwe leveranciers en nieuwe toeleveringsketens op de Balkanmarkt", aldus Muris Pozderac, secretaris van de Vereniging voor Textiel, Kleding, Leder en Schoeisel van Bosnië en Herzegovina.
Toestel Royal Air Maroc aan grond door motorstoring in Parijs
Prinses Amalia terug in Nederland na bedreigingen Mocro Maffia
Nieuwe club voor Sofyan Amrabat?
Nieuwe vliegtuigen voor Royal Air Maroc
Marokko in wereldtop goedkoopste familievakantiebestemmingen
Grotten van Hercules in Tanger bedreigd door bouwprojecten
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Vlees te duur in Marokko, consumenten ontevreden
Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht
Luchthaven Marrakech te klein, ambitieus uitbreidingsplan onthuld
Air Algérie haalt Royal Air Maroc in
Koffieprijzen krijgen bittere nasmaak in Marokko
3 miljard dirham omzet: gamemarkt in Marokko explodeert
Marokko: cafés profiteren van Eid om prijzen op te drijven