5 november 2025 - 23:00 - Marokko
Tabaksgigant Japan Tobacco International (JTI) is bezig met de opening van zijn ’Green Factory’ in Tetouan, in het noorden van Marokko. Het industrieel model is sterk geïnspireerd op de derde grootste productiefaciliteit van JTI, die gevestigd is in Torbali, Turkije. De fabriek in Marokko profiteert van deze Turkse expertise en wil tegen eind 2026 een belangrijk doel bereiken.
JTI Morocco streeft ernaar om tegen eind 2026 honderd procent van de belangrijkste tabaksreferenties die in Marokko worden verkocht, lokaal te produceren, meldt LesEco. Dit ambitieuze plan vereist een investering van 930 miljoen dirham in een duurzaam en inclusief industrieel model, dat gebaseerd is op de Torbali-fabriek. De locatie in Tetouan Park zal tegen eind 2025 de 170 beoogde banen creëren, met als doel 30 procent vrouwelijke werknemers te hebben. De productiefaciliteit garandeert een optimale kwaliteit van de lokaal geconsumeerde tabak.
Lees ook: Japanse JTI opent "groene fabriek" Tetouan
De initiële capaciteit van de fabriek zal naar verwachting ongeveer 4 miljard sigaretten per jaar bedragen. Dit zal ruimschoots volstaan om de huidige import te vervangen en om het label "Made in Morocco" op alle JTI-producten in Marokko te kunnen voeren. De nieuwe productielocatie in Tetouan Park wordt gebouwd op 4,7 hectare en heeft een bebouwde oppervlakte van 18.000 m². JTI Morocco heeft de ambitie om de Green Factory voor 40 procent op zonne-energie te laten draaien en wil tegen 2030 koolstofneutraal zijn. Er worden energie-efficiënte technieken toegepast, overgedragen door de Turkse teams, zoals geautomatiseerde systemen voor verwarming en verlichting, en het gebruik van LED. Bovendien komt er een systeem voor regenwateropvang en waterrecycling om in de niet-drinkbare waterbehoefte van de fabriek te voorzien.
JTI toont wereldwijd zijn engagement via onder andere een notering op de Dow Jones Sustainability Asia Pacific Index en de prestigieuze A-Lijst van het Carbon Disclosure Project (CDP). Maatschappelijke betrokkenheid is ook lokaal een prioriteit. Het ABAR-project, gestart in 2024, richt zich op het verbeteren van de toegang tot water voor 20.000 families in 100 dorpen in Marokko tegen 2026. In samenwerking met de vereniging El Baraka Angels zijn reeds 52 putten geslagen.
Lees ook: Stellantis verplaatst productie van Madrid naar goedkoper Marokko
Dit maatschappelijke engagement wordt gedeeld met de Turkse teams van Torbali. JTI gebruikt Marokko al sinds 2011 als hub voor Noord-Afrika en breidde dit in 2022 uit naar West-Afrika. De merken van JTI die in Marokko worden verkocht zijn Camel, Winston, Glamour, Monte Carlo en LD. Hoewel de Green Factory zich richt op de lokale Marokkaanse consumptie, is export op termijn niet uitgesloten, gezien de ambities van het Turkse zusterbedrijf dat de op één na grootste JTI-productielocatie ter wereld wil worden, vóór Oekraïne.