Zoeken

HSL tussen Casablanca en Madrid vóór 2030?

25 december 2023 - 12:50 - Marokko

©

Is het mogelijk dat er voor 2030, het jaar van het Wereldkampioenschap voetbal, een spoorverbinding tussen Spanje en Marokko komt? Hoewel het idee velen aanspreekt, zijn er grote uitdagingen wat betreft de tijdige realisatie en financiering.

Het concept om de Afrikaanse en Europese continenten per spoor te verbinden dateert al uit de jaren 30. Dit project werd in de jaren 80 nieuw leven ingeblazen door de koningen Juan Carlos van Spanje en Hassan II van Marokko, maar is nooit tot de bouwfase gekomen. Met het vooruitzicht van het Wereldkampioenschap voetbal dromen sommigen nu van een snelle treinverbinding (HSL) tussen Casablanca en Madrid via een tunnel.

Lees ook: Marokko: Emiraten financieren HSL Kenitra-Marrakech

Aanvankelijk werd gedacht aan een brug tussen Marokko en Spanje, maar dit idee werd in 1996 om veiligheidsredenen verworpen. Sindsdien hebben diverse oceanografische campagnes en geologische en technische studies de unieke geologische eigenschappen van het vaste verbindingstraject tussen Marokko en Europa in kaart gebracht.

Volgens de Spaanse Maatschappij voor Vaste Communicatie door de Straat van Gibraltar (SECEGSA) wijzen recente ontwikkelingen erop dat de bouw van een tunnel, die Casablanca met Madrid verbindt, binnen handbereik is. Met een geschatte bouwtijd van vijf jaar moet het project snel starten om klaar te zijn voor de aanvang van het Wereldkampioenschap. SECEGSA plant de bouw van twee tunnels tussen de twee landen met een lengte van ongeveer 28 km en een maximale diepte van 300 meter, die Tanger (Cap Malabata) met Tarifa in Spanje zou verbinden.

Lees ook: Marokkaans spoor centraal in internationale rivaliteit

De Economische en Sociale Raad van de Verenigde Naties (ECOSOC) nam dit project in juli 2013 in overweging. Destijds was de vaste verbinding tussen Marokko en Spanje het enige project van internationale omvang dat regelmatig door de VN werd gevolgd. Volgens de ECOSOC voldoet dit project perfect aan de doelstellingen van het Euro-Mediterrane transportbeleid. De vaste verbinding wordt gezien als "een kans om een intercontinentale hub bij uitstek te creëren, dankzij de strategische positie als poort tot de Middellandse Zee".

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team