21 november 2023 - 17:00 - Economie
In Marokko is een felle strijd losgebarsten tussen internationale spoorweggiganten om een lucratief contract van de Marokkaanse spoorwegmaatschappij ONCF. Een aanbesteding werd uitgeschreven voor de aankoop van 168 nieuwe treinen, waarvan 18 hogesnelheidstreinen. Grote internationale fabrikanten van rollend materieel, waaronder Europese en Chinese bedrijven, zijn in de race voor deze belangrijke markt.
De aanbesteding voor de aanschaf van 168 treinen (150 treinen voor intercitydiensten, snelle pendeltreinen en metrodiensten, en 18 hogesnelheidstreinen voor de uitbreiding van de hogesnelheidslijnen) heeft de interesse gewekt van diverse prominente constructeurs. Onder hen bevinden zich het Franse Alstom, het Duitse Siemens Mobility, de Spaanse CAF en Talgo, het Italiaanse Hitachi Rail Italy, het Chinese CRRC en de Koreaanse Hyundai. Deze bedrijven waren al onder de tien vooraf geselecteerde industriëlen bij een internationale oproep tot interesse in november 2022 door de ONCF, meldt La Información.
Lees ook: Marokko bouwt 1000 km snelwegen tegen 2030
De aanschaf van de 168 nieuwe treinen vergt een investering van 16 miljard dirham. Volgens de ONCF past dit grote project in lijn met de visie van Koning Mohammed VI en is het gericht op het versterken van het nationale spoorwegnet als de voorkeursoptie voor duurzame en inclusieve mobiliteit. De aanbesteding bestaat uit drie onderdelen: de aankoop van treinen, waarvan de levering gespreid zal zijn over vier jaar tussen 2027 en 2030; het onderhoudspartnerschap (tussen de ONCF en de geselecteerde fabrikant, die verantwoordelijk zal zijn voor het reguliere en industriële onderhoud van de treinen) en industriële ontwikkeling. De geselecteerde fabrikant zal ook een industrieel ontwikkelingsproject moeten leiden, waaronder de bouw van een productie-eenheid en de ontwikkeling van een spoorwegecosysteem, bestaande uit leveranciers en onderaannemers, met exportambities, vergelijkbaar met wat is bereikt in de auto- en luchtvaartindustrie.
Lees ook: Spaans bedrijf wil HSL-treinen leveren aan Marokko
De uitbreiding van de vloot zal de sterke groei van het passagiersvervoer ondersteunen, een deel van het verouderde rollend materieel vervangen en de verbindingen op de toekomstige hogesnelheidslijn naar Marrakech, evenals de regionale diensten in de regio’s Casablanca en Rabat, verzekeren. Bovendien biedt de ONCF een unieke kans voor de lancering van een Marokkaans spoorwegindustrieel ecosysteem, wat ongekende economische en sociale effecten zal hebben, zoals het creëren van banen, het versterken van de nationale industriële structuur en het opbouwen van een lokaal integratiepercentage dat Marokko op termijn tot een zeer concurrerend platform zal maken op zowel continentaal als mondiaal niveau.
Ongerustheid in Tanger door grote actie bij Bank Al-Maghrib
Turbo voor de rechter voor moord op echtgenoot Rym Fikri
H&M goes Marrakech in nieuwe collectie
Megaproject gaspijpleiding Marokko-Nigeria start in Dakhla
Marokkanen in opstand tegen zomertijd
Marokko: 430 km aan HSL-lijnen in 5 jaar
Oneerlijke Concurrentie? Europa klaagt over Marokkaanse avocado-import
Marokko pompt honderden miljarden in transformatie
Doorbraak in Marokkaans gasproject in Tendrara
Grote Zwitserse groep vestigt zich in Marokko
Marokko zoekt LNG-terminal voor Nador West Med
Export watermeloenen naar EU, Marokko verliest
Woede in Casablanca om peperdure waterrekening
Sluiting B.Laban-winkels in Egypte door schadelijke bacterie: volgt Marokko?