Zoeken

Tunnel Marokko Spanje technisch haalbaar: bouw start in 2030

26 november 2025 - 09:00 - Marokko

Het aloude idee van een vaste verbinding tussen Europa en Afrika heeft een cruciale fase bereikt. Na een positieve beoordeling van Duitse experts over de technische haalbaarheid, heeft de Spaanse regering de volgende stap gezet. De gedetailleerde ontwerpfase werd gelanceerd voor de toekomstige spoorwegtunnel onder de Straat van Gibraltar, met als doel de werkzaamheden rond 2030 van start te laten gaan.

Het project, dat lange tijd tot de verbeelding sprak, wordt nu geconsolideerd door de conclusies van een haalbaarheidsstudie. Deze werd uitgevoerd door het Duitse bedrijf Herrenknecht in opdracht van de Spaanse Maatschappij voor Studies van Vaste Communicatie in de Zeestraat (Secegsa). Het rapport, dat werd gefinancierd met 1,6 miljoen euro aan Europese fondsen, heeft grondig de belangrijke geologische uitdagingen in de regio onderzocht, waaronder seismische activiteit, tektonische platen en de vereisten voor boren onder extreem hoge druk.

Lees ook: Binnenkort met de trein van Casablanca naar Parijs

De formele conclusie van de experts is dat het bouwwerk "technisch haalbaar" is. Gesterkt door dit oordeel heeft het Spaanse Ministerie van Transport het openbare bedrijf Ingeniería y Economía del Transporte de opdracht verleend om het gedetailleerde plan voor de eerste tunnel uit te werken.

Dit is een kolossaal project dat in omvang de Eurotunnel onder het Kanaal overtreft. Het geplande tracé van 65 kilometer zal Punta Paloma in Cadiz verbinden met Punta Malabata in Tanger, duikend tot een maximale diepte van 465 meter onder de zeebodem. De infrastructuur zal niet alleen dienen voor passagiers- en goederenvervoer per spoor, maar ook als een corridor voor essentiële energie- en telecommunicatiekabels. De totale kosten voor Spanje kunnen oplopen tot 8,5 miljard euro, boven op de 60 miljoen euro die sinds de jaren tachtig al aan studies is besteed.

Lees ook: Onmogelijk project: waarom de brug tussen Spanje en Marokko er nooit komt

Het voorlopige tijdschema blijft voorzichtig, maar wordt concreter. Het wordt gestimuleerd door het momentum van de gezamenlijke organisatie van het Wereldkampioenschap Voetbal 2030. Hoewel de aanbesteding voor een verkennende tunnel al tegen 2027 zou kunnen worden gelanceerd, wordt de aanvang van de hoofdbouwwerkzaamheden niet vóór 2030 verwacht. De ingebruikname van de tunnel wordt momenteel geprojecteerd rond 2040.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team