Zoeken

Mega-project kan doorgaan: tunnel Marokko-Spanje technisch haalbaar

31 oktober 2025 - 15:00 - Marokko

De aanleg van een onderzeese tunnel die Marokko en Spanje met elkaar moet verbinden, is een stap dichterbij gekomen. Een recente studie, uitgevoerd in opdracht van de Spaanse regering, concludeert dat het ambitieuze project onder de Straat van Gibraltar "technisch realiseerbaar" is. Dit ondanks de verwachte complexiteit en de geschatte kosten die de 8,5 miljard euro overschrijden.

Volgens het Spaanse dagblad Vozpópuli werd het haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd door de Duitse specialist Herrenknecht. Het rapport werd aangevraagd door de Sociedad Española de Estudios para la Comunicación Fija a Través del Estrecho de Gibraltar (Secegsa), de Spaanse vennootschap die onder het Ministerie van Transport valt. De conclusie is dat de benodigde technologie voor de verbinding tussen Europa en Afrika "reeds bestaat".

Lees ook: Nieuwe fase voor tunnelproject Marokko-Spanje

Hoewel het project als "extreem complex" wordt beschouwd, met name rond de drempel van Camarinal – een van de smalste en diepste punten in de zeestraat – bevestigt de studie dat de tunnel realiseerbaar is met de huidige technische en bouwkundige kennissen. Madrid heeft dit rapport sinds juni in handen en is intern de basis aan het leggen voor de volgende fase.

De intentie is dat Marokko en Spanje in 2027 een definitieve beslissing nemen over de start van een eerste, verkennende tunnel. Deze galerij van verkenning zou zes tot negen jaar in beslag kunnen nemen en is een noodzakelijke opmaat voor het uiteindelijke bouwwerk. De totale bouwtijd wordt geschat op minstens een decennium. De twee publieke bedrijven, de Spaanse Secegsa en de Marokkaanse SNED, bezochten recentelijk de Noorse Rogfast, de diepste onderzeese tunnel ter wereld in aanbouw, ter inspiratie.

Lees ook: Tunnel van Gibraltar: droom of realiteit?

Parallel aan dit proces wordt samengewerkt met de United States Geological Survey (USGS) voor studies naar de zeebodem en seismiciteit. De kosten van meer dan 8,5 miljard euro hoopt Spanje deels te financieren met Europese Next Generation-fondsen. De voltooiing van de vaste spoorverbinding, die het verkeer van reizigers, goederen en energie moet bevorderen, wordt pas tussen 2035 en 2040 verwacht.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team