Zoeken

Onmogelijk project: waarom de brug tussen Spanje en Marokko er nooit komt

15 november 2025 - 14:00 - Marokko

Slechts 14 kilometer zee scheidt Spanje en Marokko op het smalste punt van de Straat van Gibraltar. Deze korte afstand voedt al decennia de ambitie om een vaste landverbinding te creëren tussen Europa en Afrika. Hoewel de droom van een onderzeese tunnel wordt onderzocht, is de bouw van een brug om technische en geografische redenen nooit van de grond gekomen.

Volgens het Spaanse Ingenieursinstituut (IIES) zijn er diverse factoren die het brugproject onhaalbaar maken. De voornaamste reden is de extreme diepte van de zeestraat, die 900 meter kan bereiken, bericht La Razòn. Daarnaast zijn er zeer sterke zeestromingen als gevolg van de botsing tussen de wateren van de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee. Deze omstandigheden zouden de structuur onstabiel maken en pijlers vereisen met een onderlinge afstand van "meer dan veertien kilometer, iets wat onmogelijk is met de huidige technologie", aldus het IIES.

Lees ook: Mega-project kan doorgaan: tunnel Marokko-Spanje technisch haalbaar

Een andere significante belemmering is de seismische activiteit in het gebied. De zeestraat bevindt zich op het raakvlak van de Afrikaanse en Euraziatische tektonische platen, wat leidt tot frequente aardbevingen. Bovendien bemoeilijken hevige winden en het extreem drukke scheepvaartverkeer de situatie. Een eventuele brug zou hoog genoeg moeten zijn voor de grootste zeeschepen ter wereld en de funderingen zouden stevig genoeg moeten zijn om aanvaringen te weerstaan. Al deze eisen stuwen de bouwkosten op tot "astronomische bedragen".

Lees ook: Tunnel van Gibraltar: droom of realiteit?

Gezien de technische onmogelijkheid van een brug, hebben beide landen in april 2023 officieel het onderzeese tunnelproject nieuw leven ingeblazen. Dit uitsluitend spoorwegproject, dat meer dan 30 jaar geleden werd bedacht, zou 60 kilometer lang worden, waarvan 28 kilometer onder de zeebodem. Het staat echter voor dezelfde geologische uitdagingen (aardbevingen, stromingen) en de totale kosten worden geschat op tussen de 15 en 30 miljard euro. Zelfs als er groen licht komt, zou de tunnel op zijn vroegst pas in 2040 operationeel kunnen zijn.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team