22 november 2025 - 11:00 - Marokko
Het grootschalige project voor een vaste verbinding tussen Europa en Afrika blijft een prioriteit voor de Marokkaanse en Spaanse regeringen. Ondanks de complexe, meer dan 40 jaar oude geschiedenis, houden beide landen vast aan de ambitie om een spoorwegtunnel aan te leggen. Deze onderzeese infrastructuur moet de Straat van Gibraltar overbruggen en een naadloze treinreis tussen steden als Casablanca en Parijs mogelijk maken, met een verwachte ingebruikname rond 2040.
De plannen voor deze vaste link ontstonden al aan het einde van de jaren zeventig. Opties voor een brug werden destijds al snel verworpen, met name vanwege de enorme diepte van de zeestraat, de seismische activiteit in de regio en de specifieke configuratie van de locatie. Sindsdien zijn alle inspanningen gericht op een spoorwegtunnel. Dit dossier wordt nu actief beheerd door de Marokkaanse tegenhanger SNED en de Spaanse organisatie SECEGSA.
Lees ook: Onmogelijk project: waarom de brug tussen Spanje en Marokko er nooit komt
Recente studies, uitgevoerd met gespecialiseerde ingenieurs van onder meer Herrenknecht, hebben de technische uitvoerbaarheid van het tunnelproject bevestigd. Het voorkeurstraject, dat via de ’Drempel van de Zeestraat’ loopt, verbindt Punta Malabata nabij Tanger met Punta Paloma in Cadiz. De totale lengte van het bouwwerk wordt geschat op ongeveer 42 kilometer, waarvan circa 28 kilometer onder de zeebodem zal liggen. De maximale diepte die bereikt moet worden is 475 meter, waarbij drie kokers zijn gepland: twee voor het spoorverkeer (goederen en hogesnelheidstreinen) en één servicegalerij.
Het financieel plaatje krijgt eveneens een update. De Spaanse overheid heeft de financiering voor verdere studies hervat om het voorontwerp te actualiseren. De initiële investering voor het Spaanse deel van de tunnel wordt momenteel geschat op 8,5 miljard euro, wat een aanzienlijke bijstelling naar beneden is ten opzichte van de eerdere prognose van 15 miljard euro. Een deel van deze kosten zou potentieel gedekt kunnen worden door Europese fondsen.
Lees ook: Mega-project kan doorgaan: tunnel Marokko-Spanje technisch haalbaar
Het uiteindelijke groene licht hangt af van de resultaten van de lopende onderzoeken. De twee partijen hebben afgesproken om uiterlijk in 2027 een definitieve beslissing te nemen over de start van de bouw. Indien dit besluit positief uitvalt, dan kunnen de voorbereidende werkzaamheden in 2030 beginnen, inclusief het boren van een verkenningsgalerij die zes tot negen jaar in beslag zal nemen. Het lange-termijndoel blijft het creëren van een directe spoorverbinding, waardoor reizen en vrachtvervoer tussen steden als Casablanca, Rabat, Madrid en Parijs zonder overstap mogelijk wordt.