8 november 2023 - 11:00 - Economie
De Spaanse spoorwegbouwer Talgo heeft interesse getoond om deel te nemen aan de aanbestedingen die Marokko zal uitschrijven om het hogesnelheidsnet uit te breiden in aanloop naar het WK 2030, dat het samen met Spanje en Portugal organiseert.
Marokko is van plan op korte termijn een aanbesteding van 839 miljoen euro uit te geven voor de aanschaf van 120 treinen, bevestigen bronnen van La Información. Mohamed Semmuni, adjunct-directeur-generaal van de Marokkaanse spoormaatschappij (ONCF), maakte afgelopen juni bekend dat naast Talgo en CAF, ook Alstom en zeven andere bedrijven, waaronder Chinese en Japanse, interesse hebben getoond in de aanbesteding.
Lees ook: Rabat-Agdal: groot project ligt stil
De winnaar zal in Marokko een fabriek moeten opzetten waar HSL-treinen geproduceerd zullen worden met lokale arbeidskrachten. Deze treinen moeten snelheden kunnen halen van 200 kilometer per uur. Talgo wil twee van haar producten aanbieden aan het koninkrijk: de hogesnelheidstrein Avril en de lichtgewicht trein voor voorsteden en regio’s EMU, die 160 kilometer per uur kan halen, maar nog niet in dienst is. Avril heeft onlangs de definitieve toestemming gekregen om in Spanje te rijden.
Houda Benghazi, algemeen directeur van het Marokkaanse Instituut voor Familiale Ondernemingen en voormalig directeur van de Marokkaans-Spaanse Economische Raad, verklaarde onlangs: "Spanje en Marokko zullen de treinen bouwen die we tijdens het Wereldkampioenschap zullen gebruiken. Ja, het is een aanbesteding, maar ik ben er zeker van dat mijn land intelligent zal samenwerken met de Spanjaarden, en niet met de Japanners."
Lees ook: HSL Marokko: Spanje wil deel van de taart
Ter herinnering, Franse bedrijven hebben in 2018 de eerste hogesnelheidslijn van het koninkrijk gerealiseerd, die Tanger met Casablanca verbindt. De gespannen betrekkingen tussen Rabat en Parijs maken een partnerschap voor de uitvoering van de geplande projecten, waaronder de uitbreiding van het HSL-spoor naar Marrakesh en Agadir en de uitbreiding van het conventionele spoorwegnet met 3800 extra kilometers, echter niet eenvoudig. Spaanse bedrijven kunnen echter stevige concurrentie verwachten, vooral van Duitse en Chinese bedrijven. Het Chinese bedrijf China Railway Design Corporation, dat de Mohammed VI-brug in Rabat heeft gebouwd, kreeg in juli de opdracht voor de haalbaarheidsstudies van de tweede hogesnelheidslijn van het koninkrijk.
Marokkaanse spelers verdwijnen tijdens WK in Europa
Tienduizenden woningen leeg in Noord-Marokko
Lamine Yamal is Marokkaan!
Douanegids 2025: nieuwe regels voor Marokkaanse diaspora
EasyJet start nieuwe wintervluchten naar Marokko
Controversiële campagnes in Marokko zorgt voor spanning
Emirates werft massaal cabinepersoneel in Marokko
Hollands groen verovert Marokko!
Techgigant Xiaomi vestigt zich in Marokko
Marokko schrapt douanerechten op Turkse importen
Marokkaanse auto-industrie onder druk: export daalt
Marokko bereidt grote economische hervorming voor
Turkije wil LNG-terminal leveren voor Nador West Med
Marokko en Oekraïne sluiten deal in Istanbul