28 mei 2023 - 17:30 - Economie
Grote Spaanse spoorwegbouw- en civieltechnische bedrijven willen een graantje mee pikken van de 35 miljard euro die Marokko wil investeren in de verbetering van zijn spoorwegnet, met name door de aanleg van nieuwe hogesnelheidslijnen. Probleem is dat Frankrijk een jarenlange partner is van het koninkrijk op dit gebied.
De grote Spaanse concerns willen zich positioneren om projecten binnen te halen in het mega-programma van Marokko voor de vernieuwing van de spoorweginfrastructuur en de aanleg van nieuwe hogesnelheidslijnen. Met de hulp van hun regering zijn ze klaar om te concurreren met Franse bedrijven zoals Alstom, die zeven jaar geleden de eerste hogesnelheidslijn van het koninkrijk aanlegde tussen Tanger en Casablanca.
Lees ook: Witwassen: nieuwe regels voor Marokkaanse vastgoedmakelaars
De Spaanse minister van Vervoer, Raquel Sánchez, heeft tijdens de topbijeenkomst tussen Spanje en Marokko begin februari in Rabat, de Marokkaanse ministers van Vervoer en Logistiek, Mohammed Abdeljalil, en van Infrastructuur en Water, Nizar Baraka, op de hoogte gebracht van de belangstelling van grote Spaanse bedrijven om deel te nemen aan infrastructuurprojecten die in het koninkrijk worden uitgevoerd.
"Spanje wil betrokken worden bij nieuwe infrastructuur-ontwikkelingen, met name bij projecten om het hogesnelheidsspoorwegnet en het luchthaven netwerk uit te breiden", aldus de Spaanse minister. Aan het eind van de bijeenkomst ondertekenden beide partijen een memorandum van overeenstemming om "de samenwerking op vervoersgebied te versterken, met een bijzondere nadruk op de spoorwegen en hun infrastructuur".
Lees ook: Marokko streeft naar HSL-net van 800 km
Rabat wil tussen nu en 2040 zo’n 34,7 miljard euro vrijmaken voor de aanleg van 1100 kilometer nieuwe hogesnelheidslijnen, zoals de spoorweg die Kenitra met Casablanca verbindt met Marrakech of Agadir, of Rabat met Oujda. Al deze projecten worden momenteel bestudeerd. Het koninkrijk wil 2,14 miljard euro investeren tussen nu en 2025, waarvan een deel zal worden gebruikt voor de aankoop van 100 treinen. Spaanse bedrijven zoals Renfe en Adif, die al een samenwerking hebben met ONCF, of ALSA en Balearia, zijn van plan hun steentje bij te dragen.
Nieuwe club voor Sofyan Amrabat?
Nieuwe vliegtuigen voor Royal Air Maroc
Marokko in wereldtop goedkoopste familievakantiebestemmingen
Grotten van Hercules in Tanger bedreigd door bouwprojecten
Marokkaanse influencer in Algerije gearresteerd
Jonge vrouw vermoord na wilde avond in toeristencomplex Marrakech
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Vlees te duur in Marokko, consumenten ontevreden
Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht
Luchthaven Marrakech te klein, ambitieus uitbreidingsplan onthuld
Air Algérie haalt Royal Air Maroc in
Koffieprijzen krijgen bittere nasmaak in Marokko
3 miljard dirham omzet: gamemarkt in Marokko explodeert
Marokko: cafés profiteren van Eid om prijzen op te drijven