28 oktober 2020 - 19:00 - Economie
Marokko is een van de vele landen die in hun maag zitten met een enorme hoeveelheid afgekeurde auto’s uit westerse landen. Dit blijkt uit een rapport van het Milieuprogramma van de Verenigde Naties (UNEP) dat maandag is gepubliceerd. Volgens de UNEP zijn er dringend nieuwe regels nodig.
In de jaren 2015 tot en met 2018 exporteerden de Europese Unie, Japan en de Verenigde Staten bijna drie miljoen auto’s, waarvan 70% naar ontwikkelingslanden. Meer dan de helft van dit aantal gebruikte auto’s is afkomstig uit Europese landen. Deze auto’s zijn voornamelijk geëxporteerd naar Oost-Europa, Nigeria en Libië. Het Midden-Oosten en Zuidelijk Afrika ontvangen vooral afgedankte bolides uit Japan, en Mexico en de Verenigde Arabische Emiraten ontvangen die uit de Verenigde Staten. Het gaat grotendeels om auto’s met een dieselmotor die niet meer gewenst zijn op de westerse markten, zo meldt persbureau AFP.
De voertuigen zijn gemiddeld 18 jaar oud en hebben gemiddeld meer dan 200.000 kilometer op de teller staan. "De meeste van deze voertuigen zijn erg oud, vervuilend, inefficiënt en gevaarlijk", zegt Rob de Jong, hoofd van de UNEP Duurzame Mobiliteit.
In de categorie "wrakken" worden de oudste voertuigen naar Gambia verscheept en de voertuigen uit een meer recent bouwjaar komen in Marokko terecht. Omdat het wereldwijde wagenpark in 2050 een totaal van 2 miljard voertuigen zal bereiken en China met zijn snel toenemende aantal voertuigen sinds 2019 ook zijn afgedankte auto’s is gaan exporteren, is het volgens de UNEP haast geboden bij nieuwe regulering van deze export. De baas van UNEP, Inger Andersen, pleit er met name voor dat importeurs strengere kwaliteitsnormen gaan hanteren.
Volgens het rapport hebben slechts veertig landen, waaronder Chili, Zuid-Afrika en Sri Lanka, op dit moment strikte regels voor de kwaliteit van geïmporteerde auto’s. De Economische Gemeenschap van West-Afrikaanse Staten (ECOWAS), waar Marokko ook deel van uit maakt, heeft besloten om alleen voertuigen te accepteren die minimaal aan de Euro 4-normen voldoen en die niet ouder zijn dan 5 jaar.
Geldafpersing op Marokkaanse weg (video)
Europa zoekt naar deze vermiste Marokkaanse topsporters
Politicus vast voor vastgoedfraude in Tanger
Belangrijke verbindingsweg in Nador is "een schande"
Marokkaans raadslid doneert lever om tante te redden
Nederlander betrapt met camper vol hasj bij grens Marokko
Marokko kiest voor nieuw belastingstelsel
Royal Air Maroc floreert, Air Algérie blijft achter
Chinese auto-invasie in Marokko baart zorgen
Marokko’s kostelijke strijd om oogsten te redden
Russische diesel via Marokko naar Spanje gesmokkeld
Slim belasting besparen op je woning in Marokko
Emirates werft massaal cabinepersoneel in Marokko
Hollands groen verovert Marokko!