13 december 2023 - 19:00 - Wereld
Het Duitse sportmerk Puma heeft besloten om zijn sponsorcontract met het Israëlisch voetbalelftal niet te verlengen na 2024.
Deze beslissing, die dinsdag door Puma werd bevestigd, maakt deel uit van een bredere strategische wijziging binnen het bedrijf. Volgens een woordvoerder van Puma heeft dit besluit niets te maken met de recente gebeurtenissen in Gaza tussen Israël en Hamas, noch met oproepen tot boycot van Puma vanwege zijn samenwerking met de Israëlische Voetbalbond (IFA). Deze keuze is gemaakt vóór de aanval van Hamas op 7 oktober en de daaropvolgende Israëlische reactie in de Gazastrook.
Lees ook: Zara verwijdert onder druk denigrerende campagne tegen Palestina
Naast Israël is ook Servië getroffen door deze beslissing, onderdeel van Puma’s nieuwe globale strategie in de sportwereld. De strategie "minder, groter, beter", zoals door de woordvoerder van Puma omschreven, zal ook toegepast worden op sportmarketing.
Lees ook: McDonald’s Marokko onder druk door boycotcampagne
In 2018 kwamen er oproepen tot boycot tegen Puma nadat het bedrijf besloot het Israëlische team te sponsoren. Puma verdedigde zich destijds door te stellen dat hun contract met het voetbalelftal was en niet met een lokaal team in de nederzettingen.
Zeldzame dinosaurussoort ontdekt in Marokko
Chaos door paardenkarren in Casablanca
25 jaar in Europa, een doctoraat maar geen verblijfsvergunning: de moeilijke situatie van Mohamed
Einde douaneconflict tussen Mauritanië en Marokko
WK 2030: Marokko alleen met Portugal?
Marokko: cafés onder druk
Einde douaneconflict tussen Mauritanië en Marokko
Het schrijnend verhaal van een Marokkaanse jihadist in de VS
Arrestatie Dikke Nordin en Ibrahim Akhlal hoogtepunten voor Belgische politie
Marokkaanse Asmaa Boujibar krijgt 300.000 dollar van NASA
Europa waarschuwt voor salmonella in Marokkaanse tijm
Elon Musk haalt zich woede van moslims op de hals
Noodlanding vliegtuig Royal Air Maroc in Tunis
Marokkaanse vrachtwagenchauffeur krijgt recordboete in Frankrijk