Zoeken

Groen licht voor tunnel Marokko-Spanje, Duitse ingenieurs zeggen "ja"

14 december 2025 - 23:00 - Marokko

Beslissende doorbraak in de verwezenlijking van een lang gekoesterde ingenieursdroom! Een recent Duits onderzoek bevestigt de technische haalbaarheid van een spoorverbinding onder de Straat van Gibraltar, die Marokko en Spanje met elkaar moet verbinden. Hoewel de tunnelboormachines nu in staat lijken om door de rotsen te breken, kondigen de kosten zich aan als zeer hoog en ligt de ingebruikname nog ver in het verschiet.

Het eindoordeel is gevallen: een verbinding tussen Spanje en Marokko over de zeebodem is technisch uitvoerbaar. De haalbaarheidsstudie, uitgevoerd door de Duitse tunnelgigant Herrenknecht in opdracht van het Spaanse staatsbedrijf Secegsa, garandeert dat de huidige stand van de techniek dit gigantische project aan kan, meldt Europa Press. De boormachines kunnen nu de gevreesde "drempel van Camarinal" passeren. Dit instabiele geologische gebied, dat bestaat uit flysch-gesteente, was tot voor kort de grootste hindernis op het traject. Deze technische validatie markeert een keerpunt voor een project dat in 2023 nieuw leven werd ingeblazen na decennia van aarzeling.

Lees ook: Tunnel Marokko Spanje technisch haalbaar: bouw start in 2030

De realisatie van dit bouwwerk blijft echter een enorme uitdaging op financieel en logistiek vlak. Het rapport schat de investering voor het Spaanse deel alleen al op ruim 8,5 miljard euro. De geplande opleveringsdatum ligt ver na de direct aanstaande sportevenementen: hoewel de eerste grondwerkzaamheden mogelijk samenvallen met het WK Voetbal in 2030, ligt de meest realistische afronding van het totale project tussen 2035 en 2040. Alleen al de eerste fase, die bestaat uit een verkennende tunnel, zal naar verwachting 6 tot 9 jaar in beslag nemen.

Qua ontwerp wordt een buitengewone infrastructuur gepland. De tunnel zou tot 475 meter diep duiken om de twee continenten in slechts 30 minuten te verbinden. Het onderzeese tracé strekt zich uit over circa 65 kilometer, waarvan bijna 40 kilometer op Spaans grondgebied, met een eindpunt voorzien in Vejer de la Frontera. Het bouwwerk zal bestaan uit twee enkelsporige tunnels voor passagiers- en vrachtvervoer, aangevuld met een servicetunnel.

Lees ook: Binnenkort met de trein van Casablanca naar Parijs

In afwachting van de eerste spade wordt de bureaucratie geactiveerd om de laatste details te bezegelen. Het staatsbedrijf Ineco heeft de opdracht gekregen om uiterlijk augustus 2026 een volledige actualisatie van het voorontwerp te leveren, waarin de nieuwste geologische en veiligheidsgegevens zijn verwerkt. Voor experts van de Orde van Ingenieurs van Bruggen, Kanalen en Havens in Madrid gaat de inzet verder dan louter technische bekwaamheid: "Het betreft een uniek project, dat de geschiedenis van de mobiliteit tussen Europa en Afrika kan transformeren en een ongekende economische en sociale impact in de regio kan genereren".

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team