Zoeken

Marokko: 1500 nieuwe banen in technologiesector

4 november 2022 - 23:00 - Economie

Geschreven door Mehdi Khabbouj

Marokko wil één van de belangrijkste technologiehubs ter wereld worden. Daartoe heeft de regering dinsdag twee intentieverklaringen ondertekend met Capgemini, een toonaangevend bedrijf op het gebied van consulting en digitale transformatie.

Het doel is Marokko te positioneren als technologisch centrum, meldt Aujourd’hui le Maroc. Het gaat erom de voorwaarden te scheppen voor de opleiding van talent voor technologische ontwikkeling.

Lees ook: Zweedse technologiereus Trelleborg vestigt zich in Marokko

De overeenkomsten zullen tot 2026 naar verwachting ongeveer 1500 extra banen voor hooggekwalificeerde ingenieurs opleveren, zei Ryad Mezzour, minister van Industrie en Handel, die aanwezig was bij de ondertekeningsceremonie.

Daartoe zal de Marokkaanse regering doeltreffende begeleiding en steun bieden door getalenteerde industriële ingenieurs op te leiden en de ontwikkeling van deze sector met hoge toegevoegde waarde te bevorderen. Dit zal helpen meer talent aan te trekken ter ondersteuning van de 3000 gekwalificeerde ingenieurs en wetenschappers in de teams van Capgemini Engineering Marokko, benadrukte het bedrijf.

Lees ook: Holberton opent high-tech school in Marokko

Sinds zijn vestiging in Marokko in 2007 is de groep uitgegroeid tot het grootste technologiebedrijf van het land. Volgens de CEO van Capgemini Engineering Maroc werden in 2021 ongeveer 800 nieuwe talenten aangeworven. Dit jaar zijn er al 1100 mensen in dienst genomen.

Lees meer

Canadees bedrijf GAL Aerospace schept 240 banen in Marokko

De Canadese lucht- en ruimtevaartgigant GAL Aerospace gaat een fabriek in Marokko vestigen. Daartoe werd een memorandum van overeenstemming ondertekend tussen de onderneming en...

Ruim 46 miljard aan investeringen in Tanger-Tetouan-Al Hoceima

In de regio Tanger-Tetouan-Al Hoceima werden dit jaar reeds 357 investeringsprojecten goedgekeurd, dat is gelijk aan 67% van de onderzochte projecten, een vooruitgang van 80%...

Stellantis gaat in Marokko 450.000 auto’s per jaar produceren

Om de autoproductie in zijn fabriek in Kenitra te verbeteren, wil de groep Stellantis de komende jaren meer middelen inzetten. Er wordt 300 miljoen euro vrijgemaakt om 450.000...

Spoorwegindustrie: nieuwe fabriek schept 1000 banen

De Marokkaanse regering is in gesprek met een spoorwegbedrijf voor de uitvoering van een project dat werk zal bieden aan 1000 mensen.

Marokko bedreigt Spaanse auto-industrie

Marokko profileert zich als een serieuze concurrent voor de Spaanse auto-industrie. Dit geldt met name voor de regio Aragon, waar de sector de regionale economie domineert en...

Bladna.nl

Bladna.nl - 2026 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team