Zoeken

Marokkaanse meststoffen: harde klap uit VS

10 mei 2024 - 14:00 - Economie

Geschreven door Laila A.

Het Amerikaanse ministerie van Handel (DOC) heeft de importheffingen op Marokkaanse meststoffen verhoogd van 2,12% naar 14,21%. De beslissing treft zowel Amerikaanse boeren als de Marokkaanse fosfaatgigant OCP, die in beroep gaat.

In november 2023 werden de importheffingen op Marokkaanse meststoffen aanzienlijk verlaagd van 19,97% naar 2,12%. Het DOC heeft nu echter een koerswijziging gemaakt en de heffingen fors verhoogd. Dit nieuws komt als een domper voor de OCP, die van plan is om in beroep te gaan bij de Amerikaanse handelsrechtbank.

Lees ook: Marokko overtreft VS in fosfaatproductie

"We zijn teleurgesteld door deze voorlopige uitkomst," aldus een woordvoerder van de OCP. "We vermoeden dat de beslissing grotendeels is beïnvloed door tekortkomingen in de methodologie die het DOC hanteert om de rechten van de OCP op basis van onze fosfaatwinning te beoordelen."

De impact van de importheffingen op de Marokkaanse export is nog onduidelijk. De Verenigde Staten importeren gemiddeld jaarlijks voor 700 miljoen dollar aan Marokkaanse meststoffen. In 2021 was er een soortgelijke situatie, waarbij de Amerikaanse handelsrechtbank de OCP in november 2023 gelijk gaf.

Lees ook: Opkomst autosector en fosfaatcrisis: de twee gezichten van de Marokkaanse economie

De beslissing van het DOC is het gevolg van een klacht van Mosaic, de grootste fosfaatproducent in de Verenigde Staten. Mosaic drong bij het Amerikaanse ministerie van Handel aan op een herziening van de importheffingen. De Amerikaanse boerenbond NCGA vreest nu hogere prijzen voor productiemiddelen die boeren gebruiken.

Lees meer

Boycot raakt McDonald’s en KFC hard in Azië en Europa

De Amerikaanse fastfoodketens McDonald’s en KFC worden hard getroffen door een boycot in West-Azië en Europa. De boycot is een reactie op de beschuldiging dat de fastfoodketens...

Handelsspanningen VS-Marokko: nieuw onderzoek naar meststoffen

Er zou binnenkort goed nieuws kunnen zijn voor Marokkaanse exporteurs naar de Verenigde Staten. Sinds 2021 zorgen de compenserende rechten op Marokkaanse fosfaathoudende...

Beslissing Itissalat Al-Maghrib valt slecht in Marokko

De Marokkaanse vakbond UMT is woedend op telecombedrijf Maroc Telecom. De vakbond hekelt de beslissing van de operator om de marge van winkeliers op belkaarten te verlagen.

China omzeilt Amerikaanse heffingen via Marokko

Chinese fabrikanten van onderdelen voor elektrische voertuigen verplaatsen hun productie massaal naar Marokko om te profiteren van Amerikaanse subsidies en importheffingen te...

Meststoffen: OCP laat Washington (lichtjes) buigen

De Verenigde Staten hebben de importheffing op meststoffen van het Marokkaanse OCP, ingesteld vanwege "vermeende subsidies", lichtjes verlaagd.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2026 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team