Zoeken

Marokkaanse HSL centraal in Europese rivaliteit

10 maart 2024 - 08:00 - Marokko

©

De uitbreiding van de hogesnelheidslijnen in Marokko, in aanloop naar de Afrika Cup 2025 en het WK 2030, trekt veel belangstelling van internationale bedrijven. Vooral de rivaliteit tussen Franse en Spaanse bedrijven is opvallend.

Alstom (Frankrijk), CAF en Talgo (Spanje) strijden om de lucratieve contracten voor de HSL tussen Kenitra, Marrakech en Agadir. Deze projecten, met een aanzienlijk budget, zijn bedoeld om het transport van reizigers tijdens de grote sportevenementen te vergemakkelijken.

Lees ook: Spanje wil zijn HSL aan Marokko verkopen

De concurrentiepositie van de bedrijven wordt beïnvloed door zowel economische als politieke factoren. Frankrijk streeft naar betere betrekkingen met Marokko, met de nadruk op "een nieuw hoofdstuk" in de bilaterale samenwerking. De erkenning van de Marokkaanse soevereiniteit over de Sahara, een gevoelig dossier, is echter cruciaal voor verdere toenadering.

Spanje daarentegen heeft zijn positie over de Sahara gewijzigd en steunt nu het Marokkaanse autonomieplan. Dit heeft geleid tot betere banden met Rabat. De Spaanse minister van Transport benadrukte onlangs de "prioritaire" relatie met Marokko en de "enorme opportuniteiten" voor de ontwikkeling van de regio.

Lees ook: Marokko wil HSL naar Marrakech vóór WK-2030 af hebben

De uiteindelijke keuze voor de HSL-contracten zal afhangen van verschillende factoren, waaronder technische expertise, financiële voorwaarden en de geopolitieke context.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team