25 april 2024 - 20:00 - Economie
Terwijl Europese vliegtuigbouwers moeite hebben om aan de vraag te voldoen, werkt Marokko hard aan het worden van een belangrijke speler in de lucht- en ruimtevaartindustrie.
Marokko heeft grote ambities voor zijn lucht- en ruimtevaartindustrie, die momenteel goed is voor een jaarlijkse omzet van 2 miljard dollar. Er worden al enkele jaren aanzienlijke inspanningen geleverd om de overwegend agrarische economie te transformeren door vliegtuig-, trein- en autobouwers te subsidiëren, meldt AP. Volgens verantwoordelijken passen deze acties in de bredere strategie om Marokkaanse luchtvaartmaatschappijen, met name de nationale luchtvaartmaatschappij Royal Air Maroc, te ontwikkelen. "De behoeften zijn enorm en wij bevinden ons in een zeer goede positie", aldus Hamid Abbou, CEO van de luchtvaartmaatschappij. "De meeste grote Europese leveranciers hebben moeite om personeel te vinden in deze sector. Wij hebben dat probleem niet."
Lees ook: Vliegtuig "made in Morocco" tegen 2030
Gezien de sterke vraag in Oost-Europa en Zuidoost-Azië zijn vliegtuigbouwers op zoek naar nieuwe locaties om onderdelen te fabriceren en te repareren. Marokko is dan ook een aantrekkelijke optie. Aircraft Engines is een van de 130 bedrijven die actief zijn in de Marokkaanse lucht- en ruimtevaartsector, waar onderdelen variërend van vleugels tot rompdelen worden geproduceerd in een industrie die 42% vrouwen telt - een aandeel dat, volgens lobbyisten van de industrie, hoger is dan in de Europese en Noord-Amerikaanse maakindustrie. De Franse bouwer stuurt om de zes tot acht jaar motoren voor Boeing 737’s en Airbus 320’s naar een reparatiefabriek in Casablanca, waarna ze worden verzonden naar luchtvaartmaatschappijen in landen zoals Brazilië, Saoedi-Arabië, het Verenigd Koninkrijk en Ierland.
Lees ook: Marokko volgens Forbes potentiële leider in de luchtvaartindustrie
Een van de troeven van Marokko is de hoogopgeleide en gespecialiseerde beroepsbevolking. Voor veel vliegtuigbouwers is Marokko een bron van relatief goedkope arbeidskrachten. "Het is de toegang tot goed gekwalificeerde en goed opgeleide talenten", aldus Jean-Paul Alary, CEO van Safran, ter gelegenheid van de viering van het 25-jarig partnerschap tussen Royal Air Maroc en zijn groep. "Dit zijn de sleutelspelers om onze doelstellingen te bereiken." De Marokkaanse overheid heeft inderdaad veel aandacht besteed aan opleidingen. Ze zet zich in om gekwalificeerde werknemers te vormen in het IMA, een instituut voor luchtvaartberoepen in Casablanca. Alary hoopt dat de Marokkaanse lucht- en ruimtevaartindustrie zich verder zal ontwikkelen in een tijd waarin de vraag in de sector toeneemt en bedrijven in Europa te maken hebben met een tekort aan arbeidskrachten.
Geldafpersing op Marokkaanse weg (video)
Europa zoekt naar deze vermiste Marokkaanse topsporters
Politicus vast voor vastgoedfraude in Tanger
Belangrijke verbindingsweg in Nador is "een schande"
Marokkaans raadslid doneert lever om tante te redden
Nederlander betrapt met camper vol hasj bij grens Marokko
Marokko kiest voor nieuw belastingstelsel
Royal Air Maroc floreert, Air Algérie blijft achter
Chinese auto-invasie in Marokko baart zorgen
Marokko’s kostelijke strijd om oogsten te redden
Russische diesel via Marokko naar Spanje gesmokkeld
Slim belasting besparen op je woning in Marokko
Emirates werft massaal cabinepersoneel in Marokko
Hollands groen verovert Marokko!