25 april 2024 - 20:00 - Economie
Terwijl Europese vliegtuigbouwers moeite hebben om aan de vraag te voldoen, werkt Marokko hard aan het worden van een belangrijke speler in de lucht- en ruimtevaartindustrie.
Marokko heeft grote ambities voor zijn lucht- en ruimtevaartindustrie, die momenteel goed is voor een jaarlijkse omzet van 2 miljard dollar. Er worden al enkele jaren aanzienlijke inspanningen geleverd om de overwegend agrarische economie te transformeren door vliegtuig-, trein- en autobouwers te subsidiëren, meldt AP. Volgens verantwoordelijken passen deze acties in de bredere strategie om Marokkaanse luchtvaartmaatschappijen, met name de nationale luchtvaartmaatschappij Royal Air Maroc, te ontwikkelen. "De behoeften zijn enorm en wij bevinden ons in een zeer goede positie", aldus Hamid Abbou, CEO van de luchtvaartmaatschappij. "De meeste grote Europese leveranciers hebben moeite om personeel te vinden in deze sector. Wij hebben dat probleem niet."
Lees ook: Vliegtuig "made in Morocco" tegen 2030
Gezien de sterke vraag in Oost-Europa en Zuidoost-Azië zijn vliegtuigbouwers op zoek naar nieuwe locaties om onderdelen te fabriceren en te repareren. Marokko is dan ook een aantrekkelijke optie. Aircraft Engines is een van de 130 bedrijven die actief zijn in de Marokkaanse lucht- en ruimtevaartsector, waar onderdelen variërend van vleugels tot rompdelen worden geproduceerd in een industrie die 42% vrouwen telt - een aandeel dat, volgens lobbyisten van de industrie, hoger is dan in de Europese en Noord-Amerikaanse maakindustrie. De Franse bouwer stuurt om de zes tot acht jaar motoren voor Boeing 737’s en Airbus 320’s naar een reparatiefabriek in Casablanca, waarna ze worden verzonden naar luchtvaartmaatschappijen in landen zoals Brazilië, Saoedi-Arabië, het Verenigd Koninkrijk en Ierland.
Lees ook: Marokko volgens Forbes potentiële leider in de luchtvaartindustrie
Een van de troeven van Marokko is de hoogopgeleide en gespecialiseerde beroepsbevolking. Voor veel vliegtuigbouwers is Marokko een bron van relatief goedkope arbeidskrachten. "Het is de toegang tot goed gekwalificeerde en goed opgeleide talenten", aldus Jean-Paul Alary, CEO van Safran, ter gelegenheid van de viering van het 25-jarig partnerschap tussen Royal Air Maroc en zijn groep. "Dit zijn de sleutelspelers om onze doelstellingen te bereiken." De Marokkaanse overheid heeft inderdaad veel aandacht besteed aan opleidingen. Ze zet zich in om gekwalificeerde werknemers te vormen in het IMA, een instituut voor luchtvaartberoepen in Casablanca. Alary hoopt dat de Marokkaanse lucht- en ruimtevaartindustrie zich verder zal ontwikkelen in een tijd waarin de vraag in de sector toeneemt en bedrijven in Europa te maken hebben met een tekort aan arbeidskrachten.
Hakim (12) slachtoffer choking game op school
Air Arabia Maroc stunt met 500.000 goedkope tickets
Gad Elmaleh onthult waarom hij geen shows in Marokko geeft
Algerije stuurt Marokkaanse gevangenen terug naar huis
Vermist kind dood gevonden in put in Marokko
Britse toeriste vast in kliniek Marrakech door torenhoge rekening
Marokko bouwt waterstofimperium van 25 miljard dollar
Nador West Med krijgt containerterminal van wereldklasse
Marokko onderzoekt dumpingpraktijken Egypte
Pluimveehouders Marokko houden prijs kip kunstmatig hoog
Bank Al-Maghrib: Marokkaanse dirham in opmars
Europese groep wint megacontract voor Marokkaanse HSL
Europa wil actie tegen "invasie" Marokkaanse tomaten
Rusland verdrievoudigt landbouwexport naar Marokko