4 juli 2024 - 18:00 - Economie
Het Marokkaanse spoorwegbedrijf ONCF heeft het Indiase staalgigant JSW Steel gekozen om de rails te leveren voor de nieuwe hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech.
Het Indiase bedrijf kwam won een aanbesteding voor de aanleg van het HSL-spoor, dat naar verwachting in 2029 in gebruik wordt genomen. Dit is een jaar vóór het WK voetbal in 2030, dat Marokko samen met Portugal en Spanje organiseert.
Lees ook: Internationale concurrentie om Marokkaanse HSL
De hogesnelheidslijn Kenitra-Marrakech is een belangrijk onderdeel van het omvangrijke moderniseringsplan van de ONCF en moet de verbinding tussen deze twee grote steden drastisch verbeteren. Met een verwachte topsnelheid van 350 km/u maakt deze spoorlijn deel uit van een landelijk netwerk dat steden, havens en luchthavens met elkaar verbindt. De totale investering in dit project wordt geschat op meer dan 50 miljard dirham.
Lees ook: Tetouan: trein én HSL?
Enkele weken geleden heeft de ONCF al aan zes bedrijven de opdracht gegund om de grondwerkzaamheden uit te voeren voor het traject van de hogesnelheidslijn. Deze werkzaamheden, met een looptijd van 14 maanden, kosten naar schatting 146 miljoen dirham en zijn verdeeld over vijf percelen.
H&M goes Marrakech in nieuwe collectie
Megaproject gaspijpleiding Marokko-Nigeria start in Dakhla
Marokkanen in opstand tegen zomertijd
Marokko: 430 km aan HSL-lijnen in 5 jaar
Racisme in België live op televisie onthuld
Ongelooflijke comeback: Marokko Afrikaans kampioen zaalvoetbal!
Oneerlijke Concurrentie? Europa klaagt over Marokkaanse avocado-import
Marokko pompt honderden miljarden in transformatie
Doorbraak in Marokkaans gasproject in Tendrara
Grote Zwitserse groep vestigt zich in Marokko
Marokko zoekt LNG-terminal voor Nador West Med
Export watermeloenen naar EU, Marokko verliest
Woede in Casablanca om peperdure waterrekening
Sluiting B.Laban-winkels in Egypte door schadelijke bacterie: volgt Marokko?