4 juli 2024 - 18:00 - Economie
Het Marokkaanse spoorwegbedrijf ONCF heeft het Indiase staalgigant JSW Steel gekozen om de rails te leveren voor de nieuwe hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech.
Het Indiase bedrijf kwam won een aanbesteding voor de aanleg van het HSL-spoor, dat naar verwachting in 2029 in gebruik wordt genomen. Dit is een jaar vóór het WK voetbal in 2030, dat Marokko samen met Portugal en Spanje organiseert.
Lees ook: Internationale concurrentie om Marokkaanse HSL
De hogesnelheidslijn Kenitra-Marrakech is een belangrijk onderdeel van het omvangrijke moderniseringsplan van de ONCF en moet de verbinding tussen deze twee grote steden drastisch verbeteren. Met een verwachte topsnelheid van 350 km/u maakt deze spoorlijn deel uit van een landelijk netwerk dat steden, havens en luchthavens met elkaar verbindt. De totale investering in dit project wordt geschat op meer dan 50 miljard dirham.
Lees ook: Tetouan: trein én HSL?
Enkele weken geleden heeft de ONCF al aan zes bedrijven de opdracht gegund om de grondwerkzaamheden uit te voeren voor het traject van de hogesnelheidslijn. Deze werkzaamheden, met een looptijd van 14 maanden, kosten naar schatting 146 miljoen dirham en zijn verdeeld over vijf percelen.
Europa zoekt naar deze vermiste Marokkaanse topsporters
Politicus vast voor vastgoedfraude in Tanger
Belangrijke verbindingsweg in Nador is "een schande"
Marokkaans raadslid doneert lever om tante te redden
Nederlander betrapt met camper vol hasj bij grens Marokko
Rapper Anas en Fidji Ruiz zwaargewond na ongeval in Marokko
Marokko kiest voor nieuw belastingstelsel
Royal Air Maroc floreert, Air Algérie blijft achter
Chinese auto-invasie in Marokko baart zorgen
Marokko’s kostelijke strijd om oogsten te redden
Russische diesel via Marokko naar Spanje gesmokkeld
Slim belasting besparen op je woning in Marokko
Emirates werft massaal cabinepersoneel in Marokko
Hollands groen verovert Marokko!