4 juli 2024 - 18:00 - Economie
Het Marokkaanse spoorwegbedrijf ONCF heeft het Indiase staalgigant JSW Steel gekozen om de rails te leveren voor de nieuwe hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech.
Het Indiase bedrijf kwam won een aanbesteding voor de aanleg van het HSL-spoor, dat naar verwachting in 2029 in gebruik wordt genomen. Dit is een jaar vóór het WK voetbal in 2030, dat Marokko samen met Portugal en Spanje organiseert.
Lees ook: Internationale concurrentie om Marokkaanse HSL
De hogesnelheidslijn Kenitra-Marrakech is een belangrijk onderdeel van het omvangrijke moderniseringsplan van de ONCF en moet de verbinding tussen deze twee grote steden drastisch verbeteren. Met een verwachte topsnelheid van 350 km/u maakt deze spoorlijn deel uit van een landelijk netwerk dat steden, havens en luchthavens met elkaar verbindt. De totale investering in dit project wordt geschat op meer dan 50 miljard dirham.
Lees ook: Tetouan: trein én HSL?
Enkele weken geleden heeft de ONCF al aan zes bedrijven de opdracht gegund om de grondwerkzaamheden uit te voeren voor het traject van de hogesnelheidslijn. Deze werkzaamheden, met een looptijd van 14 maanden, kosten naar schatting 146 miljoen dirham en zijn verdeeld over vijf percelen.
Ayyoub Bouaddi in voorselectie Jong Frankrijk, Marokko hoopt nog
Fiat onthult elektrische "Tris" uit Marokko
Tanger was spil in prehistorisch netwerk met Europa
Marokkaanse politie presenteert superslimme patrouillewagen ’Amane’ (video)
Marokkaans Zaytouna FC met Maître Gims naar Kings League Piqué
Vueling start nieuwe route naar Marokko
Export Turkse buizen naar Marokko explodeert
Marokko’s miljardenplan voor sportieve toekomst
Marokkaanse holding Ynna wint na 15 jaar juridisch gevecht
Marokkaanse zilvermijn stuwt Canadees bedrijf naar recordomzet van +566%
Golfnaties investeren massaal in Marokkaanse zonnekracht
Marokko vs 250.000 slapende bedrijven
Marokkaanse auto-export keldert, miljardenverlies
Chinese windenergiereus opent fabriek Nador