Zoeken

Vakbond eist 1000 dirham meer voor ambtenaren

24 april 2022 - 09:40 - Economie

Geschreven door Said A.

De Marokkaanse vakbond van werknemers (UMT) heeft de regering een nota gestuurd waarin onder meer een verhoging van de salarissen van ambtenaren en werknemers in de openbare sector, met 1000 dirham wordt gevorderd.

Tegen de achtergrond van de hoge inflatie en de verslechtering van de koopkracht van de Marokkanen, eist de vakbond dat het minimumloon in de sector wordt opgetrokken tot 4000 dirham. De vraag bestaat uit 66 punten verdeeld over tien zwaartepunten.

Lees ook: Marokko: regering verhoogt salaris 20.000 ambtenaren

De UMT eist ook een verlichting van de belastingdruk voor de burgers, met name de afschaffing van de belasting op ouderdomspensioenen, alsook de uitwerking van een passend woningaanbod voor overheidspersoneel.

Daarnaast pleit de vakcentrale ook voor de integratie van alle personen met een bachelordiploma, zoals apothekers en tandartsen. Deze bepaling voorziet in een aanzienlijke verhoging van de salarissen, die voor deze categorie tussen 3600 en 3900 dirham zullen liggen.

Lees ook: Marokko: wetsvoorstel om salaris hoge ambtenaren te beperken

In 2021 telde het ambtenarenapparaat in Marokko, volgens de officiële cijfers, 570.769 personeelsleden.

Lees meer

Loonsverhoging voor Marokkaanse ambtenaren

De Marokkaanse regering en de vakbonden lijken overeenstemming te hebben bereikt over een algemene loonsverhoging voor ambtenaren van 1000 dirham.

Naar een verhoging van het minimumloon in Marokko?

In aanloop van de Internationale Dag van de Arbeid lijkt het erop dat de Marokkaanse regering en de vakbonden na verschillende gespreksronden, tot concrete voorstellen zijn...

Marokko: productgebonden subsidies exploderen

Om de gevolgen van de stijging van de prijzen op de wereldmarkt en van de grondstoffenprijzen te verzachten, heeft de Marokkaanse regering besloten meer subsidies toe te kennen....

Casablanca heeft schuld van 300 miljoen dirham bij werknemers

Nabila Rmili, de nieuwe burgemeester van Casablanca, heeft te maken met een schuld van meer dan 300 miljoen dirham die is achtergelaten door het voormalige stadsbestuur.

Ambtenaren kosten Marokko miljarden

De Marokkaanse overheid verwacht in 2025 zo’n 180,27 miljard dirham uit te geven aan de salarissen van haar 570.917 ambtenaren. Dit komt neer op 10,96% van het bruto binnenlands...

Bladna.nl

Bladna.nl - 2026 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team