Salarissen Marokkaanse openbare sector bekend
Tussen 2012 en 2022 is het gemiddelde salaris van Marokkaanse ambtenaren met 15,1% gestegen, aldus het ministerie van Economie en Financiën.
24 april 2022 - 09:40 - Economie
De Marokkaanse vakbond van werknemers (UMT) heeft de regering een nota gestuurd waarin onder meer een verhoging van de salarissen van ambtenaren en werknemers in de openbare sector, met 1000 dirham wordt gevorderd.
Tegen de achtergrond van de hoge inflatie en de verslechtering van de koopkracht van de Marokkanen, eist de vakbond dat het minimumloon in de sector wordt opgetrokken tot 4000 dirham. De vraag bestaat uit 66 punten verdeeld over tien zwaartepunten.
Lees ook: Marokko: regering verhoogt salaris 20.000 ambtenaren
De UMT eist ook een verlichting van de belastingdruk voor de burgers, met name de afschaffing van de belasting op ouderdomspensioenen, alsook de uitwerking van een passend woningaanbod voor overheidspersoneel.
Daarnaast pleit de vakcentrale ook voor de integratie van alle personen met een bachelordiploma, zoals apothekers en tandartsen. Deze bepaling voorziet in een aanzienlijke verhoging van de salarissen, die voor deze categorie tussen 3600 en 3900 dirham zullen liggen.
Lees ook: Marokko: wetsvoorstel om salaris hoge ambtenaren te beperken
In 2021 telde het ambtenarenapparaat in Marokko, volgens de officiële cijfers, 570.769 personeelsleden.
Lees meer
Tussen 2012 en 2022 is het gemiddelde salaris van Marokkaanse ambtenaren met 15,1% gestegen, aldus het ministerie van Economie en Financiën.
Het kabinet kwam donderdag bijeen om zeven ontwerp-verordeningen te bespreken. Het betreft onder meer het ontwerp tot vaststelling van het niveau van het wettelijk minimumloon...
De Marokkaanse overheid verwacht in 2025 zo’n 180,27 miljard dirham uit te geven aan de salarissen van haar 570.917 ambtenaren. Dit komt neer op 10,96% van het bruto binnenlands...
Nabila Rmili, de nieuwe burgemeester van Casablanca, heeft te maken met een schuld van meer dan 300 miljoen dirham die is achtergelaten door het voormalige stadsbestuur.
De sociale dialoog tussen de Marokkaanse regering, werkgevers en vakbonden vindt plaats in september. De vraag is of het gegarandeerd interprofessioneel minimumloon (SMIG) met...