29 januari 2024 - 10:00 - Economie
Met de haven van Tanger Med zou Marokko kunnen profiteren van de veiligheidscrisis in de Rode Zee, die het verkeer door het Suezkanaal bijna heeft gehalveerd, met ernstige schade aan Europese havens tot gevolg.
Sinds de Houthi-milities aanvallen begonnen uit te voeren in de Rode Zee, geven de meeste commerciële, olie- en gastankers de voorkeur aan een omweg via Kaap de Goede Hoop (Zuid-Afrika). Door deze veiligheidscrisis, die een stijging van de tarieven met 21% en de vrachtkosten met 150% heeft veroorzaakt, zoeken rederijen naar goedkope, efficiënte en goed gelegen havens om als logistieke basis te dienen op deze nieuwe route, meldt La Vanguardia.
Lees ook: Marokkaanse export lijdt onder crisis in Rode Zee
Hier komt Marokko in beeld, dat over goede haveninfrastructuur beschikt, met name de haven Tanger Med aan de zuidkant van de Straat van Gibraltar. "Tanger Med is momenteel de haven die aan macht wint," zeggen bronnen uit de sector die de crisis in de Rode Zee nauwlettend volgen. Ze benadrukken dat de Marokkaanse haven, gezien zijn strategische geografische ligging, zijn grote capaciteit en concurrerende tarieven, eind 2023 al gepositioneerd was als de belangrijkste Mediterrane haven voor containerverkeer, ver voor op de Spaanse havens van Algeciras, Valencia en Barcelona.
Gelegen op twintig kilometer van Ceuta, is Tanger Med een ideale haven voor de overslag van goederen. Marokko is bovendien van plan een andere grote commerciële haven te bouwen in Nador, 50 kilometer van Melilla, om de creatie van twee grote economische zones dichtbij de twee Spaanse enclaves, te bevorderen. De crisis in de Rode Zee, waarvan het einde onbekend is, zou het koninkrijk in staat kunnen stellen dit strategische doel te bereiken.
Lees ook: Uit Marokko vertrokken schip aangevallen in Golf van Aden
Ondertussen is Europa ernstig getroffen door deze crisis, die het verkeer door het Suezkanaal al met 45% heeft verminderd. De zwaarst getroffen havens zijn de Italiaanse havens van Genua, Gioia Tauro, Malta, Triëst, de haven van het Oostenrijks-Hongaarse rijk, en de Griekse haven van Piraeus, volgens bronnen uit de sector.
Zorgen om dodelijke weg in Noord-Marokko
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Moulay Hassan in Tanger, ook Lalla Salma verwacht
Ihattaren kiest definitief voor Marokko boven Nederland
Hakim Ziyech met moeder, Nayef Aguerd en Kurt Zouma in Marrakech
Nieuwe metaalvondsten in Marokko: koper, goud en zilver
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Marokkaanse dirham houdt stand
Blauwe energie: Spaans geld voor eerste offshore windpark Marokko
Marokko slaat alarm: Russisch gokapp plundert deviezen
Marokko verdrievoudigt paprika-export naar Spanje
Marokko haalt miljardeninvestering binnen voor accu-fabriek
Marokko neemt de leiding in de mondiale auto-industrie
DFDS koopt scheepvaartroutes Spanje-Marokko