Zoeken

Crisis in Rode Zee mogelijk voordelig voor Marokko

21 december 2023 - 09:00 - Marokko

©

De Franse econoom en maritiem transportexpert Pierre Cariou, tevens professor aan de Kedge Business School, gelooft dat de recente crisis in de Rode Zee voordelig kan uitpakken voor Marokko.

De expert reageerde op de beslissing van ’s werelds grootste rederijen om de zeetransit door de Rode Zee op te schorten als reactie op aanvallen van Houthi-rebellen. Hij stelt dat de geopolitieke spanningen ertoe kunnen leiden dat Europese industriëlen ervoor kiezen om hun Aziatische productie te verplaatsen naar dichterbij gelegen landen, zoals Turkije of Marokko.

Lees ook: Uit Marokko vertrokken schip aangevallen in Golf van Aden

De onveiligheid van de Straat van Bab al-Mandab heeft ertoe geleid dat zes maritieme reuzen, met name het Franse CMA-CGM, het Deense Maersk, het Duitse Hapag-Lloyd, het Italiaans-Zwitserse MSC, het Taiwanese Evergreen en het Koreaanse HMM, hun scheepspassage in de Rode Zee tot nader order hebben opgeschort. Volgens Cariou passeert 10% tot 15% van de wereldwijde zeehandel via het Suezkanaal. Ook gaat 60% tot 80% van de Europese importen via deze route.

Als deze situatie reders dwingt hun schepen om te leiden via Kaap de Goede Hoop in Zuid-Afrika, zal dit gevolgen hebben voor hun bedrijfsvoering. De reistijd zal met 10 dagen toenemen, wat neerkomt op een extra kostenpost van ongeveer $600.000, aangezien een schip op zee ongeveer $60.000 per dag kost. Cariou wijst erop dat, hoewel het vermijden van het Suezkanaal rechten bespaart die ongeveer gelijk zijn aan de extra kosten, het toch leidt tot hogere brandstofkosten, die de helft van de transportkosten vertegenwoordigen.

Lees ook: Indiase reus ReNew Power investeert in Marokko

Deze situatie zou kunnen leiden tot hogere eindprijzen, aangezien importeurs hun bevoorrading willen beveiligen en rederijen mogelijk hun tarieven met 20% verhogen, terwijl hun kosten slechts met 10% stijgen. De crisis in de Rode Zee kan dus een negatieve impact hebben op de eindprijs van geïmporteerde goederen.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team