7 januari 2024 - 21:00 - Economie
De kosten voor het zeetransport van goederen tussen Azië, met name China, en Marokko via de Rode Zee zijn in de afgelopen drie weken aanzienlijk gestegen, met een toename van 60 tot 100%.
Dit is het gevolg van aanvallen door Houthi-rebellen uit Jemen op commerciële schepen als teken van solidariteit met Palestina in het conflict met Israël in de Gazastrook.
Lees ook: Crisis in Rode Zee mogelijk voordelig voor Marokko
Sinds 15 december vorig jaar zijn de transportkosten voor een 20-voetscontainer van Shanghai naar Casablanca bijna verdubbeld, van 1450 naar 2800 dollar. Dit werd onthuld door Rachid Tahiri, voorzitter van de Marokkaanse Vereniging van Expediteurs (AFFM). Hij gaf aan dat er pas half januari een mogelijke vermindering van de kosten verwacht kan worden.
Tahiri stelt dat deze situatie op de lange termijn een negatieve invloed kan hebben op de import en export van tomaten en vis. Hij herinnerde eraan dat ongeveer 15% van de wereldwijde maritieme handel via de Rode Zee verloopt, inclusief 8% van de graanhandel, 12% van de oliehandel en 8% van de handel in vloeibaar aardgas.
Lees ook: Uit Marokko vertrokken schip aangevallen in Golf van Aden
De regio is de afgelopen maanden in onrust gedompeld vanwege aanvallen van Houthi-rebellen uit Jemen op internationale commerciële schepen, een gebaar van steun aan Hamas in het conflict met Israël in de Gazastrook. Vanwege deze onzekerheid hebben een twintigtal scheepvaartmaatschappijen besloten hun handelsschepen om te leiden via Kaap de Goede Hoop in Zuid-Afrika, wat leidt tot een extra reistijd van 10 dagen en een verhoging van de transportkosten.
Tanger geschokt: vader valt lerares aan op school
Marokkaanse familie El Ballouti terroriseert België
Ongerustheid in Tanger door grote actie bij Bank Al-Maghrib
Turbo voor de rechter voor moord op echtgenoot Rym Fikri
H&M goes Marrakech in nieuwe collectie
Megaproject gaspijpleiding Marokko-Nigeria start in Dakhla
Oneerlijke Concurrentie? Europa klaagt over Marokkaanse avocado-import
Marokko pompt honderden miljarden in transformatie
Doorbraak in Marokkaans gasproject in Tendrara
Grote Zwitserse groep vestigt zich in Marokko
Marokko zoekt LNG-terminal voor Nador West Med
Export watermeloenen naar EU, Marokko verliest
Woede in Casablanca om peperdure waterrekening
Sluiting B.Laban-winkels in Egypte door schadelijke bacterie: volgt Marokko?