Zoeken

Renault pompt miljarden in Tanger en Tetouan voor elektrische auto’s

30 oktober 2025 - 13:00 - Economie

Autofabrikant Renault heeft een belangrijke stap gezet in de uitbreiding van zijn industriële voetafdruk in Marokko. Op woensdag 29 oktober ondertekende het concern een nieuw strategisch akkoord met het Marokkaanse ministerie van Industrie. Deze overeenkomst, die de periode 2025 tot 2030 beslaat, is gericht op de diepgaande transformatie van de lokale productieketen, met als speerpunten elektrificatie en onderzoek.

Het nieuwe convenant markeert de start van een aanzienlijke ontwikkelingsfase die naar verwachting 7500 nieuwe directe en indirecte banen zal opleveren. De uitvoering start op korte termijn met de vernieuwing van de bestaande productlijn, waaronder de Dacia Sandero, Logan en Jogger. Een primeur op korte termijn is de introductie van een hybrideversie van de Sandero Stepway. Deze zal in het vierde kwartaal van 2026 op de Europese markt worden gelanceerd.

Lees ook: Goedkoopste auto van Europa komt uit... Marokko

Op middellange termijn wordt de transformatie fundamenteel: de Marokkaanse fabrieken zullen tegen 2030 een volledig nieuw aanbod van geëlektrificeerde voertuigen op basis van een nieuw platform produceren. Deze strategische koers gaat gepaard met een uitgebreide modernisering van de industriële installaties en een ambitieus plan om de competenties van de medewerkers te verhogen.

Het meest opvallende onderdeel van de deal is de oprichting van ’Renault Technologie Maroc’ in 2025. Dit wordt een gloednieuw Marokkaans centrum voor engineering en Research & Development. Dit centrum zal een essentiële rol spelen in het ontwerp van de toekomstige voertuigen die in het Koninkrijk van de band rollen. Het R&D-centrum krijgt een dubbele vestiging: een hoofdkantoor in Tetouan Offshore, gericht op onder meer artificiële intelligentie en batterijtechnologie, en een vestiging in de fabriek van Tanger voor directe synergie met de productie.

Lees ook: Renault kiest Tetouan voor nieuwe hub in Marokko

Dit akkoord bouwt voort op het bestaande succes, dat in 2024 al resulteerde in een lokaal integratiepercentage van 65,5%. De nieuwe doelstelling is om dit percentage tegen 2030 op te voeren naar 80%, met een lokaal aankoopvolume van 3 miljard euro (tegenover 2,39 miljard euro in 2024). De strategie is tevens gericht op het aantrekken van nieuwe toeleveranciers en het overschrijden van een productiecapaciteit van 500.000 voertuigen per jaar vanaf eind 2025. Hiermee verstevigt Marokko zijn positie als strategische productielocatie voor Renault wereldwijd.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team