17 november 2021 - 18:20 - Economie
Vier jaar nadat de Renault-Nissan-fabriek in Tanger de productie van één miljoen auto’s vierde, heeft het bedrijf vorige week de productie van 2.150.000 voertuigen voltooid. Sinds zijn installatie in Marokko heeft de Renault Groep, zelfs op het hoogtepunt van de pandemie van het coronavirus, het hoofd boven water weten te houden.
In het kader van een partnerschap tussen Marokko, Renault en Veolia Environnement, is de Renault-fabriek in 2012 in Tanger van start gegaan. Renault heeft intussen zijn gamma uitgebreid met elektrische wagens en verkent de mobiliteit van morgen. De Franse autofabrikant wil een revolutie teweeg brengen in de wereld van de auto-industrie en gelooft al langer dan tien jaar in elektriciteit als oplossing van de toekomst.
Lees ook: Renault marktleider in Marokko
Er wordt op dit moment 24 uur per dag en 6 dagen per week gewerkt in de Renault-Nissan-fabriek in Tanger, die vóór de uitbraak van de coronapandemie, een productiecapaciteit had van zo’n 400.000 voertuigen per jaar. De eerste fabriek van de Groep die geen CO₂-uitstoot en geen industrieel afvalwater uitstoot, vertrouwt op de prestaties van zijn werknemers om de doelstellingen die bij het begin werden bepaald te overtreffen. Het bedrijf wil namelijk van Marokko een referentie en een wereldwijde draaischijf voor de automarkt maken, meldt Challenge.
Daarom is de viering vorige week van het 2.150.000ᵉ voertuig dat van de productielijn afrolt sinds de start in 2012, dan ook de inzegening van het harde werk. Het is een nieuw record voor de fabriek.
Lees ook: Renault presenteert 100% Marokkaans auto-ontwerp
Om de productie van de nieuwe modellen op gang te brengen, heeft Renault Tanger in mei zijn infrastructuur versterkt en gemoderniseerd. Dit is het geval in de staalwalserij, die nu is versterkt met 32 robots op de eindassemblage, de lak-werkplaats, die nu uitgerust is met de nieuwste lak-procédés en tenslotte ook de assemblagewerkplaats, die zijn logistiek heeft verbeterd door het vervoer van onderdelen te integreren met autonome draadgeleide vrachtwagens.
De Marokkaanse automobielindustrie biedt vandaag rechtstreeks werk aan 220.000 mensen, waarvan het merendeel werkt voor de ongeveer 250 toeleveranciers.
Prinses Lalla Salma duikt weer op in Marokko
Laatste rit in noodlottige kabelbaan: het verhaal van Hind en Aziz
Drie jaar cel voor Marokkaanse activiste Saida El Alami na koninklijke gratie
Mel B onthult reden achter tweede huwelijk in Marokko
Algerije aan VN: "Niet zonder Polisario"
Opmerkelijke uitspraak in Marokko: ontrouwe man hoeft cel niet in
Chinees miljardenproject in Marokko: duizenden banen op komst
De gok van Marokko: 30 miljard euro voor groene waterstof
China pompt 18 miljard in Marokko’s duurzame toekomst
Marokko verdedigt omstreden exportbeleid olijven
Sterke Marokkaanse dirham in opmars tegen dollar en euro
Belastingontduiking in Marokko floreert door juridisch gat
Miljardair Patrick Drahi verkoopt Marokkaans callcenter door miljardenschulden
Historische prijsdaling olijfolie in Marokko