Zoeken

Nederlandse moslims doen veel impulsaankopen tijdens Ramadan

10 april 2023 - 21:00 - Wereld

©

We hebben de tip vaak gehoord: ga niet met een lege maag naar de supermarkt. Maar moslims kunnen tijdens de Ramadan niet anders. Met allerlei impulsaankopen tot gevolg.

Heel wat Nederlandse moslims kopen deze maand producten in de supermarkt of bij de bakker die ze eigenlijk niet echt nodig hebben. Wanneer de 19-jarige Marouan Kammite ’s middags vastend door supermarkt Tanger in de Haagse Schilderwijk loopt, heeft hij geen flauw idee wat hij eigenlijk wil kopen. "Ik kom voor wat kleine snacks. Meestal eet ik het niet eens op ’s avonds, dan blijft het in de kast of geef ik het aan mijn broertjes. Het is omdat je vast en honger hebt. Je koopt dan allemaal lekkere dingen, zoals koekjes of chips. Maar na de iftar is het klaar. Dan heb je al zoveel gegeten en hoef je niks meer", zegt hij in het AD.

Lees ook: Ook Belgische supermarkten vieren Ramadan

Supermarkten merken elk jaar opnieuw dat klanten veel meer kopen tijdens de Ramadan dan gewoonlijk. Filiaalmanager Ilias Chohabi van de Jumbo in Den Haag vertelt dat klanten ook andere zaken inkopen. "Bepaalde producten, zoals brood en croissantjes, worden minder verkocht, terwijl je veel meer impulsaankopen ziet. Baklava bijvoorbeeld. Daar verkopen we ineens tien keer zoveel van, maar ook snoep, chocolade, chips, sapjes, bladerdeeg, verse jus d’orange en Danoontjes. Je ziet ook dat mensen vissticks en pizza’s kopen, als snack voor in de avond." Het halalvlees van Jumbo verkoopt eveneens heel goed. Chohabi vast zelf ook en begrijpt deze klanten dus zeer goed. "Mensen hebben trek en denken: ’hier heb ik zin in’. En later blijkt dan dat ze veel van die spullen in de koelkast laten staan". De supermarkt probeert klanten deze maand daarom ook te verleiden om gezonde spullen te kopen. "Zo pakken we bijvoorbeeld uit met mango en granaatappels of aardbeien. We denken daar goed over na."

Lees ook: Brussel overweegt Ramadan-verlichtingen

Ook de tijden waarop mensen boodschappen doen veranderen, de meeste mensen trekken pas vanaf vijf uur ’s middags naar de supermarkt. Dat ziet ook de populaire bakkerij Marakesh. Manager Jamal Mahria zegt dat moslimklanten met name stokbrood en chebbakia kopen. De bakkerij draait tijdens de Ramadan niet zoveel meer omzet dan doorgaans, omdat veel andere producten nu minder verkocht worden. De koekjes verkopen ze pas aan het einde van de Ramadan. "Als het Eid-ul-Fitr is. Wat dat betreft, profiteren slagerijen veel meer van de Ramadan dan bakkers", zegt hij.

Bladna.nl