8 april 2023 - 18:00 - Wereld
Met aanbiedingen en speciale producten spelen Belgische supermarkten steeds vaker in op de Ramadan. Naast de paaseitjes liggen er tegenwoordig ook dadels. Supermarkt Albert Heijn maakte zelfs een aflevering van hun sitcom over de Ramadan, Colruyt lanceerde nieuwe gerechten en Aldi stuurde moslim-influencers naar de winkels. Enkel Delhaize laat dit aan zich voorbij gaan.
In ’De wereld in het Kleijn’, een sitcom van een paar minuten op de website van Albert Heijn, trakteert collega Gino van Italiaanse afkomst ter gelegenheid van zijn verjaardag. Iedereen neemt het aan in de kantine, behalve collega Jamal. "Het is Ramadan. Ik eet niet overdag." De collega’s zijn solidair en leggen de traktatie terug in de doos. De trailer van de sitcom werd op TikTok al meer dan 200.000 keer bekeken. "Onze supermarkten zijn een vertegenwoordiging van de maatschappij", zegt woordvoerder Ann Maes in Het Nieuwsblad. "Dat zie je aan de mensen die bij ons werken, maar ook aan ons aanbod. Wij hebben heel veel producten in onze rekken die moslims standaard kopen."
Lees ook: Ramadan "duidelijk een gevoelige kwestie bij voetbalclubs"
Colruyt geeft moslimklanten de boodschap dat ze begrijpen hoe moeilijk de combinatie werken en vasten is. "Jullie de Ramadan, wij de boodschappen", staat op de website van de discounter. De supermarkt maakt gebruik van deze periode om de afhaaldienst Collect&Go meer bekendheid te geven. "Omdat wij met zorg de boodschappen voor jou doen, kan jij tijd maken voor wat écht telt." Daarnaast geeft Colruyt ook extra promoties op populaire iftar-producten zoals dadels, rozijnen en halal-sauzen en staan er op de website ook recepten voor vegetarische harira en pilav van bulgur. Ook Carrefour en Aldi mikken op deze doelgroep. "We zetten in op de Ramadan via onze digitale kanalen. Zo zal je recepten zien verschijnen op onze sociale media. We werken ook samen met vijf influencers die hun volgers inspireren met Ramadan-recepten op basis van Aldi-producten", zegt Tine De Keersmaker van Aldi. De enige uitzondering is Delhaize. "In de context waarin we ons nu bevinden, is dat niet onze prioriteit", zegt woordvoerder Roel Dekelver.
Lees ook: Belgische scholen bezorgd om vastende kinderen
Retailspecialist Gino Van Ossel vindt dit een normale evolutie, de tijd dat moslims voor dadels en halalvlees naar de eigen winkeltjes moesten is voorbij. "Dat is in fases gegaan. De groep werd steeds groter. Maar de mensen die beslisten over promo’s in de kantoren van de ketens waren geen moslims. Die waren daar niet mee bezig. In een volgende fase was er vooral aarzeling. Men besefte dat het commercieel interessant was, maar durfde niet. Ze hadden schrik voor negatieve reacties. Je moet altijd zorgen dat de opbrengst groter is dan de schade." Inmiddels durft elke keten in te zetten op deze doelgroep en zijn er ook steeds minder tegenstanders. "Ramadan is iets normaals geworden, zoals de kerstperiode. De meerderheid van de mensen heeft daar geen enkel probleem mee. En voor de supermarkten is het razend interessant: net zoals kerst is het een periode waarin heel veel geld wordt uitgegeven voor een specifiek koopgedrag. Om samen te komen en lekker te eten."
Toekomst sterspelers Marokko baart bondscoach zorgen
Controverse rond Algerijnse scheidsrechter en Royal Air Maroc
Achraf Hakimi en Imaan Hammam in koppel?
België waarschuwt reizigers voor Marokko
Vader Lamine Yamal voor de rechter, dubbele rol in steekpartij
Fikse boete voor man die uitkering ontving tijdens vakantie in Marokko
Sofian Kiyine opnieuw bij spectaculair ongeval betrokken
Europa zoekt naar deze vermiste Marokkaanse topsporters
Utrechtse Amir slachtoffer fatbike-drama
Hoensbroekse Yasmin (3) overlijdt na stopzetten behandeling
Palestijnse vlag op joodse profielen, Marokkaanse student veroordeeld
Veel mysterie rond dodelijke val Abdel uit raam in Brussel
Dubai levert rechterhand drugsbaron ’Monte Christo’ uit aan België
Rechtszaak Amsterdam: verdachten brachten vrouwen uit Marokko voor prostitutie