8 april 2023 - 18:00 - Wereld
Met aanbiedingen en speciale producten spelen Belgische supermarkten steeds vaker in op de Ramadan. Naast de paaseitjes liggen er tegenwoordig ook dadels. Supermarkt Albert Heijn maakte zelfs een aflevering van hun sitcom over de Ramadan, Colruyt lanceerde nieuwe gerechten en Aldi stuurde moslim-influencers naar de winkels. Enkel Delhaize laat dit aan zich voorbij gaan.
In ’De wereld in het Kleijn’, een sitcom van een paar minuten op de website van Albert Heijn, trakteert collega Gino van Italiaanse afkomst ter gelegenheid van zijn verjaardag. Iedereen neemt het aan in de kantine, behalve collega Jamal. "Het is Ramadan. Ik eet niet overdag." De collega’s zijn solidair en leggen de traktatie terug in de doos. De trailer van de sitcom werd op TikTok al meer dan 200.000 keer bekeken. "Onze supermarkten zijn een vertegenwoordiging van de maatschappij", zegt woordvoerder Ann Maes in Het Nieuwsblad. "Dat zie je aan de mensen die bij ons werken, maar ook aan ons aanbod. Wij hebben heel veel producten in onze rekken die moslims standaard kopen."
Lees ook: Ramadan "duidelijk een gevoelige kwestie bij voetbalclubs"
Colruyt geeft moslimklanten de boodschap dat ze begrijpen hoe moeilijk de combinatie werken en vasten is. "Jullie de Ramadan, wij de boodschappen", staat op de website van de discounter. De supermarkt maakt gebruik van deze periode om de afhaaldienst Collect&Go meer bekendheid te geven. "Omdat wij met zorg de boodschappen voor jou doen, kan jij tijd maken voor wat écht telt." Daarnaast geeft Colruyt ook extra promoties op populaire iftar-producten zoals dadels, rozijnen en halal-sauzen en staan er op de website ook recepten voor vegetarische harira en pilav van bulgur. Ook Carrefour en Aldi mikken op deze doelgroep. "We zetten in op de Ramadan via onze digitale kanalen. Zo zal je recepten zien verschijnen op onze sociale media. We werken ook samen met vijf influencers die hun volgers inspireren met Ramadan-recepten op basis van Aldi-producten", zegt Tine De Keersmaker van Aldi. De enige uitzondering is Delhaize. "In de context waarin we ons nu bevinden, is dat niet onze prioriteit", zegt woordvoerder Roel Dekelver.
Lees ook: Belgische scholen bezorgd om vastende kinderen
Retailspecialist Gino Van Ossel vindt dit een normale evolutie, de tijd dat moslims voor dadels en halalvlees naar de eigen winkeltjes moesten is voorbij. "Dat is in fases gegaan. De groep werd steeds groter. Maar de mensen die beslisten over promo’s in de kantoren van de ketens waren geen moslims. Die waren daar niet mee bezig. In een volgende fase was er vooral aarzeling. Men besefte dat het commercieel interessant was, maar durfde niet. Ze hadden schrik voor negatieve reacties. Je moet altijd zorgen dat de opbrengst groter is dan de schade." Inmiddels durft elke keten in te zetten op deze doelgroep en zijn er ook steeds minder tegenstanders. "Ramadan is iets normaals geworden, zoals de kerstperiode. De meerderheid van de mensen heeft daar geen enkel probleem mee. En voor de supermarkten is het razend interessant: net zoals kerst is het een periode waarin heel veel geld wordt uitgegeven voor een specifiek koopgedrag. Om samen te komen en lekker te eten."
België wil einde maken aan talentenroof door Marokko
Rabat kiest voor Koreaanse elektrische bussen
Opel’s nieuwe Rocks Electric: een Marokkaans productie
Militaire industrie: Marokko zet groots in op WhAP-pantservoertuig
Drugsbaron op de vlucht in Marokko: jacht van Tanger tot Orly
Ramadanseries hit in Marokko, Algerije én Europa
"Ontvoerd" meisje uit Spanje teruggevonden in Marokko
EasyJet waarschuwt reizigers naar Marokko
Spanje toont spierballen tegenover Marokko in Ceuta
Ryanair onder vuur na schrappen vlucht naar Marokko
Gemengde huwelijken: sjiisme wint terrein onder Marokkanen in België
Koning Mohammed VI bouwt moskee in Turijn van 17 miljoen euro
Moslimdiscriminatie in Nederland "hardnekkig en normaal"
Parasieten gevonden in Russische tarwe bestemd voor Marokko