Marokko wordt leider in elektrische batterijen
Met de komst van een gigantische batterijfabriek in de Atlantic Free Zone in Kenitra, zet Marokko een belangrijke stap op weg naar het leiderschap in de productie van batterijen...
9 april 2024 - 19:00 - Economie
Om zijn gasinfrastructuur te versterken en de energiezekerheid te vergroten, investeert Marokko in de bouw van LNG-terminals en gaspijpleidingen. De plannen omvatten:
– Een eerste LNG-terminal in de haven van Nador West Med, nabij Melilla. Deze terminal zal worden verbonden met de Maghreb-Europa
– gaspijpleiding (GME), die in november 2021 door Algerije werd gesloten.
– Een nieuw gasontvangststation in Mohammedia, ten noorden van Casablanca.
– Een derde LNG-terminal in Dakhla, in de Westelijke Sahara.
– Een gaspijpleiding die de drie terminals met elkaar verbindt en die ook aansluit op de GME.
Lees ook: Marokko investeert miljarden in groene energie
De totale investering in deze projecten bedraagt ongeveer 4 miljard euro. De bouw van de eerste LNG-terminal in Nador West Med is al gestart en de terminal is naar verwachting in 2025 operationeel.
De nieuwe gasinfrastructuur zal Marokko in staat stellen om LNG te importeren uit diverse landen, waaronder de Verenigde Staten, Qatar en Rusland. Het land wil op termijn ook LNG exporteren naar Europa en Afrika.
Lees ook: Gasproductie Larache begint in 2024
De ontwikkeling van de gasinfrastructuur is een belangrijk onderdeel van de Marokkaanse strategie om de energiezekerheid te versterken. Het koninkrijk wil minder afhankelijk worden van import van olie en kolen en meer inzetten op hernieuwbare energiebronnen en gas.
Lees meer
Met de komst van een gigantische batterijfabriek in de Atlantic Free Zone in Kenitra, zet Marokko een belangrijke stap op weg naar het leiderschap in de productie van batterijen...
Het Britse exploratiebedrijf Chariot Oil & Gas zet zich in voor de commercialisering van aardgas uit de Anchois- en Loukkos gasvelden in de Gharb-bekkens in Marokko.
Marokko kondigt de komende dagen een aanbesteding aan voor een LNG-terminal bij Nador. Minister Leila Benali van Energietransitie en Duurzame Ontwikkeling maakte bekend dat dit...
Marokko ambieert een belangrijke rol in de Europese gasvoorziening tegen 2030. Het land zet sterk in op de realisatie van de Nigeria-Marokko gaspijpleiding (NMGP) en de...
Het Britse consortium Global Ports Holding (GPH) heeft de concessie gewonnen voor de exploitatie van de nieuwe cruiseterminal in de haven van Casablanca.