Zoeken

Marokko wil energierekening met 30% verlagen

31 oktober 2022 - 21:00 - Economie

Geschreven door Said A.

Om de stijging van de energierekening tegen te gaan, heeft de Marokkaanse overheid de lokale overheden gevraagd het elektriciteitsverbruik van openbare voorzieningen en straatverlichting drastisch te verminderen.

Deze maatregelen zijn opgenomen in een circulaire van de minister van Binnenlandse Zaken aan de wali’s en gouverneurs. Volgens de tekst wordt de lokale overheden opgedragen met spoed een aantal maatregelen te nemen om het elektriciteitsverbruik te beperken. Het doel is het stroomverbruik in openbare instellingen en bij straatverlichting met 20 tot 30% te verlagen.

Lees ook: Marokko: regering moet de broekriem aanhalen

De minister drong er bij de plaatselijke autoriteiten ook op aan hun elektriciteitsverbruik te controleren en ervoor te zorgen dat de nodige maatregelen op het gebied van energie-efficiëntie worden genomen, vooral door het gebruik van spaarlampen. Er zal een verslag worden opgesteld om dit verbruik te evalueren, dat kan worden gebruikt om het effect van de nieuw ingevoerde maatregelen te beoordelen, zo kondigt dezelfde bron aan.

Lees meer

Marokko jaagt op speculanten

De Marokkaanse regering voert een onverzettelijke strijd tegen de stijging van de prijzen en speculatie. Er werden in de afgelopen weken tonnen aan voedingsmiddelen, die in...

Marokko wil aantal toeristen tegen 2030 verdubbelen

Met de opleving van het toerisme heeft Marokko zijn ambities naar boven bijgesteld. Het doel is het aantal toeristen tegen 2030 te verdubbelen.

Marokkaanse casino’s gebruikt voor witwassen

De Marokkaanse autoriteiten hebben het gemunt op casino’s, die geliefde plaatsen zijn geworden voor het witwassen van geld.

Marokko: regering moet de broekriem aanhalen

Premier Aziz Akhannouch heeft de leden van zijn regering opgeroepen om te besparen op de uitgaven van hun respectieve departementen. De richtlijn komt er naar aanleiding van de...

Marokko: energierekening moskeeën omlaag dankzij zonne-energie

Volgens Leila Benali, minister van Energietransitie en Duurzame Ontwikkeling, zet Marokko zijn weg naar energetische autonomie verder, ook voor moskeeën.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2026 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team