Zoeken

Marokko centraal in economische rivaliteit Frankrijk Spanje

14 januari 2024 - 15:00 - Economie

©

Franse en Spaanse bedrijven zijn in een hevige concurrentiestrijd verwikkeld om openbare aanbestedingen in Marokko te winnen. Daarbij ondervinden ze toenemende concurrentie van zowel Marokkaanse als buitenlandse ondernemingen.

De herstelde relaties tussen Spanje en Marokko hebben de Spaanse ondernemers in staat gesteld een dominante positie op de Marokkaanse markt te verwerven, ten koste van de Fransen. Econoom Abdeslam Touhami analyseerde de situatie voor Challenge en stelt dat beide landen samenwerken aan meerdere projecten, waaronder infrastructuur, stedelijke ontwikkeling, hernieuwbare energie en maritieme projecten. Econoom Hakim El Wardi bevestigt dat Spanje sinds eind jaren ’80 een sterke economische positie heeft opgebouwd in Marokko, waarmee het inmiddels kan concurreren met Frankrijk.

Lees ook: Marokko als kruispunt van Europese investeringsambities

Hoewel de Spaanse export naar Marokko jaarlijks met bijna 20% is gestegen en die van Frankrijk sinds 2012 heeft overtroffen, blijft Frankrijk de belangrijkste economische partner van Marokko in termen van directe buitenlandse investeringen (DBI), met 20 miljard dollar in 2020 tegenover 5,6 miljard dollar voor Spanje. Franse en Spaanse bedrijven dingen ook mee naar grote strategische projecten in Marokko, vooral op het gebied van hernieuwbare energie, spoor- en stadsvervoer, en water (bouw en exploitatie van ontziltingsinstallaties). Deze bedrijven krijgen echter steeds meer concurrentie van andere Marokkaanse en buitenlandse groepen. Zo heeft het Marokkaans agentschap voor snelwegen (ADM) de bouw van de nieuwe snelweg Tit Mellil-Berrechid toegewezen gekregen, een primeur in de geschiedenis van het nationale snelwegennet.

Spaanse en Franse bedrijven werken vaak samen met Marokkaanse partners aan grote projecten, zoals de bouw van een ontziltingsinstallatie in Casablanca, die zal worden uitgevoerd door het consortium van het Spaanse Acciona en de Marokkaanse bedrijven Green of Africa en Afriquia Gaz. De Franse groep Engie zal in samenwerking met het Marokkaanse Nareva, een ontziltingsinstallatie in Dakhla bouwen. Het Marokkaanse Gaia Energy, gespecialiseerd in de productie van groene waterstof en decarbonisatie, werkt samen met Spaanse bedrijven als Iberdrola en Abengoa aan decarbonisatie-oplossingen en onderhoudt samenwerkingsverbanden met Enagás en Arcelor op het gebied van waterstof.

Lees ook: Marokko, draaischijf voor Chinese auto-industrie in Europa

Franse en Spaanse strijden momenteel ook om een aanbesteding van de Marokkaanse nationale spoorwegmaatschappij (ONCF) voor de aankoop van 168 treinen, waaronder 18 hogesnelheidstreinen, ter waarde van 16 miljard dirham. Het Franse Alstom, dat de hogesnelheidstrein Tanger-Casablanca leverde, en het Spaanse Talgo, concurreren hevig om deze opdracht. In de automobielsector heeft het Franse Renault sinds de opening van zijn fabriek in Tanger in 2012 een nieuwe dynamiek in de sector gebracht. Peugeot, onderdeel van Stellantis, opende in 2019 ook een fabriek in Kenitra, wat leidde tot de komst van ongeveer twintig Spaanse toeleveranciers zoals Teknia en Antolín, evenals Ficosa en Gestamp. Franse en Spaanse groepen concurreren ook hevig in de sector van hernieuwbare energie, een snelgroeiende sector in Marokko.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team