4 december 2023 - 12:00 - Economie
Marokko trekt dankzij zijn groot potentieel in de automobielsector steeds meer de aandacht van China, mede dankzij de nabijheid van de Europese markt.
Het officieel bezoek van Koning Mohammed VI aan Peking in 2016 markeerde een keerpunt in de betrekkingen tussen Marokko en China. Dit bezoek resulteerde in een strategisch partnerschap dat diverse sectoren omvat. In 2022 sloot het koninkrijk zich aan bij het Chinese initiatief ’One Belt One Road’, dat gericht is op het massaal investeren in landen langs de economische corridor. In 2023 is de aantrekkingskracht van Marokko voor Chinese investeringen vooral gericht op de productie van batterijen voor elektrische voertuigen, dankzij de beschikbaarheid van belangrijke grondstoffen zoals kobalt en fosfaat.
Lees ook: Waarom Chinese investeerders massaal naar Marokko trekken
De bouw van een industriële stad nabij Tanger, met een investering van één miljard dollar, is een ander belangrijk onderdeel van deze samenwerking. Deze stad, genaamd "Cité Mohammed VI Tanger Tech", zou ongeveer 200 Chinese bedrijven huisvesten en duizenden banen vertegenwoordigen. Hoewel het project in 2021 vertraging opliep door de terugtrekking van de initiële Chinese sponsor, Haite Group, is het uiteindelijk gestart dankzij een overeenkomst van de Marokkaanse regering met andere in China gevestigde bedrijven, meldt South China Morning Post.
Het project, dat beide staatshoofden aanbelangt, heeft "significante vorderingen" gemaakt en staat nu open voor investeringen uit China en andere landen, meldt de Chinese ambassadeur in Marokko, Li Changlin. Hij benadrukt dat China een sleutelrol kan spelen in de Marokkaanse elektrische auto-idustrie en kan bijdragen aan het industrialisatieproces van het land. Qingdao Sentury Tire Company is een van de eerste bedrijven die zich in deze nieuwe industriële zone heeft gevestigd met een investering van bijna 300 miljoen dollar.
Abdelmonim Amachraa, Marokkaanse expert in duurzaamheid en wereldwijde waardeketens, benadrukt dat Europa als belangrijke markt voor elektrische voertuigen een strategische bestemming is voor Chinese bedrijven. De aanwezigheid van China in Marokko kan helpen de afstand tot Europese autofabrikanten en de Europese markt te verkleinen, waardoor de transportafstanden en productiekosten van elektrische voertuigen worden gereduceerd. De vrijhandelsakkoorden van Marokko met de Europese Unie en de Verenigde Staten plaatst Chinese bedrijven in een gunstige positie om te profiteren van subsidies onder de Amerikaanse Inflation Reduction Act en het EU-beleid met betrekking tot kritieke grondstoffen, voegen Zakia Subhan en David Leah van LMC Automotive toe.
Lees ook: Chinese investeringen in Afrika: Marokko op het podium
François Conradie van Oxford Economics Africa merkt op dat fabrikanten van elektrische voertuigen, vooral uit China, zich richten op batterijen op basis van lithium-ijzerfosfaat, waarvoor fosfaten – ruimschoots aanwezig in Marokko – een belangrijke grondstof zijn.
Ongerustheid in Tanger door grote actie bij Bank Al-Maghrib
Turbo voor de rechter voor moord op echtgenoot Rym Fikri
H&M goes Marrakech in nieuwe collectie
Megaproject gaspijpleiding Marokko-Nigeria start in Dakhla
Marokkanen in opstand tegen zomertijd
Marokko: 430 km aan HSL-lijnen in 5 jaar
Oneerlijke Concurrentie? Europa klaagt over Marokkaanse avocado-import
Marokko pompt honderden miljarden in transformatie
Doorbraak in Marokkaans gasproject in Tendrara
Grote Zwitserse groep vestigt zich in Marokko
Marokko zoekt LNG-terminal voor Nador West Med
Export watermeloenen naar EU, Marokko verliest
Woede in Casablanca om peperdure waterrekening
Sluiting B.Laban-winkels in Egypte door schadelijke bacterie: volgt Marokko?