Zoeken

Marokkaanse vrachtwagenchauffeurs klagen over brandstoftoeslag van Spanje

23 oktober 2020 - 12:20 - Marokko

©

Marokkaanse vrachtvervoerders beklagen zich over de "Fuel Franchise." Deze oude concurrentiebeperkende maatregel legt boetes op aan vrachtwagenchauffeurs die weigeren te tanken in Spanje.

Marokkaanse vrachtvervoerders zijn boos over deze wet, die bijna twintig jaar oud is en die voor 2019 nooit is toegepast. Marokkaanse vrachtwagenchauffeurs mogen volgens deze wet maximaal 200 liter diesel hebben in de tank van hun voertuig bij het passeren van de Spaanse grens. Bij een grotere tankinhoud riskeren de chauffeurs een boete tot 700 euro.

Abdelhak Nejjar, vice-president van de Marokkaanse vereniging voor intercontinentaal wegvervoer (AMTRI), is verbaasd over deze gang van zaken aangezien Marokko de Spaanse autoriteiten altijd de toegang tot zijn havens heeft vergemakkelijkt. Enkele jaren geleden hanteerde Spanje een vergelijkbare regel, maar toen lag het maximum van de tankinhoud echter op 400 liter. Nu moeten transporteurs met een tank van meer dan 1500 liter, 1300 liter diesel bij de Spaanse pompen inkopen. Volgens Abdelhak Nejjar is het dringend nodig om deze maatregel te herzien of te annuleren omdat het schadelijk is voor het internationale wegtransport.

Op dit moment is Marokko het enige land dat onder deze verordening valt. Volgens de vicevoorzitter van AMTRI moet deze overeenkomst normaal gesproken het onderwerp zijn van communicatie en overleg voordat deze wordt geïmplementeerd. Zoals het er nu uitziet, loopt de Marokkaanse schatkist veel inkomsten mis. "Op deze manier stromen er bijna 1,2 miljard dirhams het land uit. Daarom zal deze verordening, in plaats van onze strategie van repatriëring van valuta’s te handhaven, een negatieve impact hebben op de staatskas," betreurt Nejjar.

Ook schat hij dat Marokko meer dan 600 miljoen dirham van zijn doorvoerinkomsten verliest. In afwachting van de reactie van andere vervoerders, heeft de Marokkaanse Vereniging van Exporteurs (ASMEX) steun gevraagd van de minister van Uitrusting, Transport en Logistiek Abdelkader Amara. De vereniging wil dat Amara de Spaanse autoriteiten ertoe beweegt om deze wet in te trekken en het concurrentievermogen van de export te behouden.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2020 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team