30 december 2022 - 13:00 - Wereld
Youssef El Hansali doctoreert aan de UHasselt met onderzoek naar veiligheidsoplossingen voor het samengaan van computergestuurde wagens en menselijke chauffeurs op de weg. Daarnaast is de Marokkaan de CEO van een hightech verkeerscontrolebedrijf in Dubai.
De 44-jarige Youssef El Hansali koos voor het doctoraat aan het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de UHasselt, omdat hij onder de indruk was van het niveau van de instelling. In Dubai is hij al jaren CEO van Vitronic, een bedrijf dat zich vooral bezig houdt met systemen voor verkeerscontrole. "Het is een combinatie van een lasermeetmethode, op maat gemaakte software en artificiële intelligentie. Het systeem kan zien of bestuurders een autogordel dragen, hun telefoon achter het stuur gebruiken of bepaalde rijmanoeuvres maken. Maar we zijn ook actief rond snelheidscamera’s, tolweginstallaties en trajectcontrole", aldus El Hansali in Het Belang Van Limburg.
Lees ook: Hajir, van caissière tot hoogste baas bij Action
Zijn interesse voor dit thema komt voort uit een persoonlijke gebeurtenis. "36 jaar geleden ben ik mijn oom verloren door een verkeersongeval. We hadden een heel nauwe band. Hij was mijn held en verwende mij met cadeautjes. Op één dag verdween hij uit mijn leven. Vanaf toen droomde ik van een wereld zonder dodelijke verkeersslachtoffers. Ik wilde niet dat iemand hetzelfde moest meemaken als ik met mijn oom. Die wereldwijde ambitie om naar nul verkeersdoden te gaan wordt Vision Zero genoemd", vertelt hij.
El Hansali’s bedrijf is ook niet zomaar gevestigd in Dubai. "Het is een regio in de wereld die op korte tijd sterk gegroeid is. Misschien te snel, ook al is de infrastructuur modern en van zeer goede kwaliteit, toch geven de statistieken een ander beeld. Er zijn tot tien keer meer dodelijke slachtoffers dan in sommige Europese landen. Veel te veel. Dertig verkeersdoden op 100.000 inwoners, vergeleken met drie in Nederland of zelfs nog minder in Zweden. Elke dag sterven er 4000 onschuldige mensen op de wereld."
Na opdrachten in verschillende landen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika zag Vitronic iedere keer meteen een verband tussen het gebruik van hun systemen en de daling in dodelijke verkeersongevallen. "Maar ik voel dat we vandaag op een punt zijn beland waar we niet meer kunnen doen. Om Vision Zero te kunnen bereiken, moeten bedrijven en wetenschappers meer gaan samenwerken."
Lees ook: Marokkaan aan hoofd wereldwijde toeleveringsketen Boeing
Omdat zelfrijdende auto’s een bedreiging vormen voor hun business die foutief rijgedrag van menselijke chauffeurs wil corrigeren, verdiept de CEO zichzelf nu in de materie van AI in het verkeer. Hij onderzoekt hoe de combinatie van menselijke chauffeurs en zelfrijdende auto’s in het verkeer zou werken en ontwikkelde op basis van die resultaten een nieuw systeem. "Het is gebaseerd op artificiële intelligentie. Het kan beslissen hoe het zich gedraagt in het verkeer. Het kan files voorspellen en zo drukke plekken vermijden en vanzelf een betere route zoeken. Het voordeel is dat het op die manier ook de kans op ongelukken verkleint. Uiteindelijk zal het ook beter zijn voor het milieu."
Marokko-Algerije: shirt-oorlog...
Marokkaanse imams weigeren na Ramadan terug te keren uit Europa
Toerisme Marokko: zorgwekkende daling inkomsten
Oussama El Azzouzi: sterke concurrent voor Sofyan Amrabat
Marhaba 2024 belooft extra druk te worden
Boom hotelsector in Marokko baart zorgen op Canarische Eilanden
Boom hotelsector in Marokko baart zorgen op Canarische Eilanden
Franse minister: "Zonder de Marokkaanse politie zou Frankrijk meer gevaar lopen"
Leider Mocro Maffia op de vlucht, koninklijke familie Nederland bezorgd
België stuurt een inlichtingenofficier naar Marokko
Spanje zet AI-drones in om grens met Marokko te controleren
Marokkaanse influencer slachtoffer racistische aanval in Parijs
Tunesië organiseert Maghreb-top zonder Marokko
Marokkaanse consul in Den Bosch overleden