29 maart 2024 - 21:00 - Economie
De Marokkaanse spoorwegmaatschappij ONCF heeft een ambitieus plan gelanceerd voor de aanleg van een spoortunnel in Rabat.
De tunnel maakt deel uit van de hogesnelheidslijn Kenitra-Marrakech en moet de capaciteit van het spoornet tussen de twee steden en in de Casablanca-hub aanzienlijk verhogen.
Lees ook: Marokkaanse HSL centraal in Europese rivaliteit
De tunnel zal de Bouregreg-rivier verbinden met het station Rabat Agdal via een 2,75 kilometer lange monotube met twee sporen, een 50 meter lange open zone en een 500 meter lange overdekte sleuf met vier sporen. De aanleg van de tunnel zal 42 maanden in beslag nemen.
Lees ook: HSL Kenitra-Marrakech: project vordert snel
De ONCF heeft onlangs een aanbesteding uitgeschreven voor de bouw van de 3,3 kilometer lange tunnel. De totale kosten van het project worden geschat op 1,92 miljard dirham. De opening van de offertes is gepland voor 9 april 2024.
Brusselse agent veroordeeld voor lekken in moordzaak Soufiane Benali
Belasting betalen in Marokko verandert
Zorgen om dodelijke weg in Noord-Marokko
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Moulay Hassan in Tanger, ook Lalla Salma verwacht
Ihattaren kiest definitief voor Marokko boven Nederland
Belasting betalen in Marokko verandert
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Marokkaanse dirham houdt stand
Blauwe energie: Spaans geld voor eerste offshore windpark Marokko
Marokko slaat alarm: Russisch gokapp plundert deviezen
Marokko verdrievoudigt paprika-export naar Spanje
Marokko haalt miljardeninvestering binnen voor accu-fabriek
Marokko neemt de leiding in de mondiale auto-industrie