29 maart 2024 - 21:00 - Economie
De Marokkaanse spoorwegmaatschappij ONCF heeft een ambitieus plan gelanceerd voor de aanleg van een spoortunnel in Rabat.
De tunnel maakt deel uit van de hogesnelheidslijn Kenitra-Marrakech en moet de capaciteit van het spoornet tussen de twee steden en in de Casablanca-hub aanzienlijk verhogen.
Lees ook: Marokkaanse HSL centraal in Europese rivaliteit
De tunnel zal de Bouregreg-rivier verbinden met het station Rabat Agdal via een 2,75 kilometer lange monotube met twee sporen, een 50 meter lange open zone en een 500 meter lange overdekte sleuf met vier sporen. De aanleg van de tunnel zal 42 maanden in beslag nemen.
Lees ook: HSL Kenitra-Marrakech: project vordert snel
De ONCF heeft onlangs een aanbesteding uitgeschreven voor de bouw van de 3,3 kilometer lange tunnel. De totale kosten van het project worden geschat op 1,92 miljard dirham. De opening van de offertes is gepland voor 9 april 2024.
Marouan nam jaar geleden de veerboot maar kwam nooit aan
Illegale strandtenten tegen de vlakte in Marokko
Woede onder Marokkaanse expats door vertraging bouwproject in Marokko
Marokko en VS bundelen krachten in imposante oefening
Tomatenstrijd: Nederland te sterk voor Marokko
Vroege zomer heerst op stranden Tanger (video)
Tomatenstrijd: Nederland te sterk voor Marokko
Marokko verslaat Algerije in race om autoproductie
Enorme bedragen weggesluisd door Marokkaanse exporteurs
Marokko wordt gasleverancier van Europa
Marokkaanse Dirham stijgt in waarde tegenover euro en dollar
Recordgroei Amerikaanse vleesexport naar Marokko
Marokko wereldwijd goedkoopste land voor autoproductie
Marokko, Alibaba’s nieuwe logistieke hub