29 maart 2024 - 21:00 - Economie
De Marokkaanse spoorwegmaatschappij ONCF heeft een ambitieus plan gelanceerd voor de aanleg van een spoortunnel in Rabat.
De tunnel maakt deel uit van de hogesnelheidslijn Kenitra-Marrakech en moet de capaciteit van het spoornet tussen de twee steden en in de Casablanca-hub aanzienlijk verhogen.
Lees ook: Marokkaanse HSL centraal in Europese rivaliteit
De tunnel zal de Bouregreg-rivier verbinden met het station Rabat Agdal via een 2,75 kilometer lange monotube met twee sporen, een 50 meter lange open zone en een 500 meter lange overdekte sleuf met vier sporen. De aanleg van de tunnel zal 42 maanden in beslag nemen.
Lees ook: HSL Kenitra-Marrakech: project vordert snel
De ONCF heeft onlangs een aanbesteding uitgeschreven voor de bouw van de 3,3 kilometer lange tunnel. De totale kosten van het project worden geschat op 1,92 miljard dirham. De opening van de offertes is gepland voor 9 april 2024.
Casablanca worstelt met miljoenenschuld aan busbedrijf
Mysterieuze dood jonge vrouw op landgoed Marokkaanse miljardair
Drama in Tanger: vrouw probeert baby in ravijn te gooien
Hittegolf na hittegolf in Marokko: dit is waarom
Online nepnieuws bedreigt toerisme Noord-Marokko
Ouezzane in het donker door stroomdiefstal
Olijfolie in Marokko op recordprijs 150 dirham?
Auto-industrie: Marokko stoot Zuid-Afrika van troon
Marokkaanse judowereld in shock na ongeval kampioen
Marokko investeert miljarden in spoorwegen
Air Arabia breidt uit met nieuwe vluchten vanuit Tanger en Tetouan
Marokkaanse visserijsector krimpt, Al Hoceima vormt uitzondering
Marokko kreunt onder prijsstijgingen, Al Hoceima koploper
Marokko nieuwe speeltuin voor Chinese auto-industrie