13 mei 2025 - 11:20 - Marokko
De aanleg van een ruim 3 kilometer lange spoortunnel in Rabat, als onderdeel van het HSL-project Kenitra-Marrakech, krijgt steeds meer vorm. Het Chinese bedrijf Sinohydro, onderdeel van het Chinese PowerChina, is begonnen met de hoofdarbeid aan het project.
Sinohydro is op 10 mei gestart met de constructie van de hoofdstructuur van de HSL-tunnel in Rabat, meldt Barlamane. De voorbereidende fase, na ontvangst van de opdracht op 30 december 2024, is afgerond. Door gebruik te maken van een tijdelijke, fragmentarische installatie – een ongebruikelijke methode in Marokko – heeft Sinohydro de werkzaamheden versneld. De controlemissie gaf op 4 april groen licht voor deze fase.
Lees ook: Marokko lanceert snelweg op rails naar Marrakech
De tunnel zal een lengte van 3300 meter hebben. Hij verbindt de Oued Bouregreg met het treinstation Rabat Agdal via een enkelbuis tunnel met dubbel spoor van 2750 meter, een open, onoverdekte zone van 50 meter en een overdekte vierbaanssleuf van 500 meter. Het project zal naar verwachting een belangrijke bijdrage leveren aan de vergroting van de transportcapaciteit van het nationale spoorwegnet en een structurele rol spelen in de aanloop naar het WK voetbal van 2030, dat Marokko samen met Spanje en Portugal organiseert. De technische ingebruikname is gepland voor 2028.
Enorme bedragen weggesluisd door Marokkaanse exporteurs
Marokko wordt gasleverancier van Europa
Nederland koploper drugshandel Antwerpen, Marokko volgt
Nederlandse oud-burgemeester zet zich in voor Marokkaanse Rif
Motorrijder terroriseerde bankklanten Tanger, 7 jaar cel
Rabat bouwt 3 km lange tunnel onder stad
Nederlandse oud-burgemeester zet zich in voor Marokkaanse Rif
Motorrijder terroriseerde bankklanten Tanger, 7 jaar cel
Rabat bouwt 3 km lange tunnel onder stad
Nador wordt volledig opgeknapt!
Marokkaanse tadelakt verovert Europese interieurs
Tanger treedt op tegen machtige vastgoedontwikkelaars
Verwarde mensen op straat, Marokkanen bezorgd
Moeder doodgestoken door eigen zoon in Marokko