15 oktober 2021 - 12:50 - Economie
In de loop der jaren heeft Marokko zich ontpopt tot een centrum van de automobielindustrie en heeft het koninkrijk zelfs de ambitie om China in de toekomst te onttronen. Wat is het geheim achter dit succes?
Een gunstige geografische ligging, belastingvoordelen, investeringsstimulansen, de aanwezigheid van bedrijven zoals Renault, Valeo uit Frankrijk, Varroc Lighting Systems uit de Verenigde Staten en Yazaki en Sumitomo uit Japan, de ondertekening van een reeks Marokkaanse vrijhandelsverdragen met Europa, de Verenigde Staten, Turkije, de Verenigde Arabische Emiraten en andere, een goede infrastructuur zoals de nieuwe hogesnelheidslijn tussen Casablanca en Tanger... Marokko is een hub voor de automobielsector geworden, schrijft de Financial Times.
Lees ook: Marokko: automobielsector exporteert voor 80 miljard dirham
"Net zoals je de auto-industrie naar Oost-Europa hebt zien trekken, is de volgende logische stap Noord-Afrika," zegt David Cowan, hoofdeconoom voor Afrika bij Citibank. In 2019 was de Marokkaanse export goed voor ongeveer 10 miljard dollar. Zoals in elke bedrijfstak heeft de coronacrisis in 2020 ook gevolgen gehad voor de automobielsector. Dit jaar is de sector zich geleidelijk aan het herstellen.
Lees ook: Marokko domineert automobielindustrie in Afrika
Een ander sterk punt van Marokko is zijn bevoorradingsstrategie en zijn personeelsbestand. Marc Nassif, algemeen directeur van Renault in Marokko, zegt dat het Franse bedrijf auto-onderdelen gebruikt van lokale leveranciers. "Ongeveer een derde van die bedrijven is Marokkaans en de rest zijn buitenlandse leveranciers die in het land gevestigd zijn," zegt hij. "Voor instapmodellen zoals Renault’s Dacia-merk, waar arbeid een groter deel vormt van de kosten van het voertuig, is dit een belangrijke stimulans om zich in Marokko te vestigen," legt Nassif uit.
Lees ook: Automobielsector: Marokko wil India en China onttronen
Volgens Joe Studwell, een deskundige op het gebied van het industriebeleid in Azië en Afrika, is de groei van de Marokkaanse automobielindustrie, met name in samenhang met de ontwikkeling van het industrieel havencomplex Tanger-Med, een voorbeeld van wat regeringen kunnen bereiken wanneer zij daartoe besluiten.
Mysterieuze sterfgevallen in ziekenhuis Rabat
Anti-normalisatie activist Ismail Ghazaoui krijgt celstraf in Marokko
Belgen slachtoffer zwendel met dure wijnen vanuit Marokko
Tanger ruimt autowrakken op
Ridouan Taghi wint zaak van Nederlandse staat
Europeanen dol op Marokkaanse avocado
Textielbedrijven ontvluchten Portugal voor Marokko
Bank Al-Maghrib: "Marokkaanse dirham sterker"
Marokko: olijfolieprijzen voor 2025
Marokkaanse groei zet Spanje onder druk
Marokko leent opnieuw geld voor Nador West Med
Marokko haalt miljarden op voor spoorwegen
Hilton opent negen nieuwe hotels in Marokko
Tanger zet alles stil en wacht op nieuwe instructies