29 juli 2021 - 12:40 - Economie
De productie van auto-onderdelen voor het Tesla-merk van miljardair Elon Musk is toevertrouwd aan het Amerikaanse bedrijf STMicroelectronics, dat gevestigd is in Bouskoura, in de regio van Casablanca. Daardoor is Marokko nu op weg om het eerste Afrikaanse land te worden dat de markt van de elektrische voertuigen betreedt.
Nadat miljardair Elon Musk voor Marokko heeft gekozen, gaat STMicroelectronics een nieuwe productielijn openen voor chips voor elektrische voertuigen in zijn fabriek in Bouskoura. "Marokko wordt via deze intrede in de productie van elektronische chips naar de top gekatapulteerd. Dankzij de overeenkomst tussen STMicroelectronics en Tesla, kan Marokko nu elektrische voertuigen produceren," schreef professor Michael Tanchum in een recent artikel gepubliceerd op de website van het Middle East Institute.
Lees ook: Marokko: automobielsector exporteert voor 80 miljard dirham
"Marokko is het eerste Afrikaanse land dat de opkomende exportmarkt voor elektrische voertuigen betreedt," schrijft The Maritime Executive, die opmerkt dat er wereldwijd een nijpend tekort is aan elektronische chips. Een tekort dat Marokko zal helpen aanvullen. De nieuwssite meent dat "Marokko een hub voor de automobielproductie van Europese fabrikanten aan het worden is". Dit is te danken aan zijn bloeiende industriële logistiek en zijn grote containerhaven Tanger Med.
"Marokko heeft een productiecapaciteit die zal stijgen tot 700.000 voertuigen per jaar in 2023 en is daarmee Zuid-Afrika voorbijgestreefd als grootste autoproducteur op het Afrikaanse continent," zegt de Franse econoom Henri-Louis Védie. De deskundige merkt op dat de aanwezigheid van de Europese reuzen van de automobielsector van groot belang is geweest voor het koninkrijk, omdat Marokko daardoor zijn positie op het gebied van de export van auto’s heeft versterkt.
Lees ook: Zweedse technologiereus Trelleborg vestigt zich in Marokko
"In 2019 was de verkoop van de Marokkaanse auto-industrie goed voor 27,6% van de export van het koninkrijk. Deze bedrijven trokken ook 200 internationale leveranciers aan, die hun eigen lokale fabrieken runnen. Marokko heeft het vertrouwen van industriëlen gewonnen en heeft zijn potentieel bewezen dankzij de kwaliteit van zijn vaardigheden en infrastructuur," aldus Henri-Louis Védie.
Casablanca worstelt met miljoenenschuld aan busbedrijf
Mysterieuze dood jonge vrouw op landgoed Marokkaanse miljardair
Drama in Tanger: vrouw probeert baby in ravijn te gooien
Hittegolf na hittegolf in Marokko: dit is waarom
Online nepnieuws bedreigt toerisme Noord-Marokko
Ouezzane in het donker door stroomdiefstal
Olijfolie in Marokko op recordprijs 150 dirham?
Auto-industrie: Marokko stoot Zuid-Afrika van troon
Marokkaanse judowereld in shock na ongeval kampioen
Marokko investeert miljarden in spoorwegen
Air Arabia breidt uit met nieuwe vluchten vanuit Tanger en Tetouan
Marokkaanse visserijsector krimpt, Al Hoceima vormt uitzondering
Marokko kreunt onder prijsstijgingen, Al Hoceima koploper
Marokko nieuwe speeltuin voor Chinese auto-industrie