Zoeken

Brusselse groothandelsmarkt draait op volle toeren dankzij Ramadan

26 maart 2024 - 23:00 - Wereld

©

De Brusselse groothandelsmarkt Mabru bruist van activiteit tijdens de Ramadan. De heilige maand is voor deze bedrijven, gespecialiseerd in "etnische" of "mediterrane" producten, een cruciale periode. Hun waren - van thee en dadels tot limonade en chebakia - vinden hun weg in heel België en zelfs Europa.

"Tijdens de Ramadan is het als Kerstmis voor andere handelaars: we hebben vier tot vijf keer meer werk dan normaal", zegt Charaf Marouani van groothandel Majid. De focus ligt op dadels, onmisbaar om het vasten te breken, maar ook ingrediënten voor gebak, thee en de populaire Marokkaanse limonade Hawai vliegen over de toonbank.

Lees ook: Ramadan: "iftar camping" in trek, mooi winst voor zakenlieden

De Brusselse markt is een draaischijf voor "etnische" producten in Europa. Groothandels als Oma Group en Tadal leveren supermarkten, speciaalzaken en zelfs grote ketens zoals Aldi en Carrefour. Hun assortiment is breed: van Turkse woest tot Bulgaarse yoghurt en Koreaanse noedels.

Naast bekende merken ontwikkelen de groothandels ook hun eigen "private labels". Zo wil Tadal met Edessa de Belgische consument aanspreken die mediterraans kookt. Oma Group zet bijvoorbeeld in op Marokkaanse dadels, met een nieuw plan van de Marokkaanse regering om de productie te verdubbelen.

Lees ook: Groene Ramadan: Haagse moskee bant plastic flesjes

De conflicten in het Midden-Oosten hebben ook hun weerslag op de markt. De vraag naar Marokkaanse dadels stijgt, terwijl Israëlische producten geboycot worden. "Ik verkoop dadels uit alle landen," benadrukt Mohammed Marouani van Oma Group. "Politiek, daar doe ik niet aan."

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team