14 juli 2025 - 21:20 - Marokko
Spanje kijkt met groeiende bezorgdheid naar de snelle ontwikkeling van Nador West Med, een nieuw megahavenproject in Noord-Marokko. Deze haven, op slechts 50 kilometer van Melilla, is klaar om de grote Spaanse havens, waaronder Algeciras, direct te beconcurreren, wat de maritieme dynamiek in de regio drastisch kan veranderen.
De onafgebroken stroom van vrachtwagens vol bouwmaterialen in de Betoya-baai getuigt van de opkomst van deze nieuwe maritieme kolos, meldt Europa Sur. Het project, met een publieke investering van bijna 730 miljoen euro, omvat het winnen van meerdere hectares op zee en wordt gerealiseerd zonder noemenswaardige sociale of milieu-oppositie. Dit is mogelijk dankzij de "koninklijke visie van Mohammed VI", die ook de spectaculaire groei van Tanger Med eind jaren 2000 initieerde.
Lees ook: Haven Nador West Med: wie bouwt en wie betaalt wat?
De eerste fase van de haven, naar verwachting eind 2026 of begin 2027 voltooid, omvat een golfbreker, diverse kades en een platform van 60 hectare. De initiële uitrusting bestaat uit acht containerkranen en talloze andere geavanceerde hijswerktuigen. Nador West Med zal ook een grote energiezone huisvesten met terminals voor onder meer koolwaterstoffen en kolen. Volgens het Havenbedrijf van Nador West Med kunnen deze faciliteiten bij de opening jaarlijks 3,5 miljoen TEU verwerken (met uitbreidingsmogelijkheden tot 5,5 miljoen), 25 miljoen ton aardolieproducten, 7 miljoen ton kolen en 3 miljoen ton diverse vracht. Europa Sur benadrukt dat de Marokkaanse haven rederijen minimale omleidingen, lagere operationele kosten en vrijstelling van de Europese ETS-regelgeving voor CO₂-uitstoot biedt. Dit maakt Nador West Med extra aantrekkelijk, vooral voor transportreuzen als MSC en CMA CGM, die al banden hebben met Marsa Maroc. Bovendien ontvangt de haven financiële steun van de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBRD), waaronder 310 miljoen euro aan leningen.
Lees ook: Nador West Med moet miljarden opleveren
De ontwikkelingen hebben in Spanje tot reacties geleid. "Nador zal niet alleen Melilla beconcurreren, maar ook Algeciras, Málaga, Motril en Almería," waarschuwde Manuel Ángel Quevedo, voorzitter van de Havenautoriteit van Melilla, in september 2024. In Algeciras neemt men de waarschuwing serieus; fase B van Isla Verde Exterior, sinds 2016 bevroren, wordt nu geheractiveerd. TTI Algeciras is van plan zich daar te vestigen, gesteund door Hyundai Merchant Marine, dat in juni een investeringsplan van 150 miljoen euro goedkeurde. Marokko wil, zoals het medium stelt, "een extra deel van het wereldwijde maritieme verkeer dat door de zeestraat gaat, een van de vier grote commerciële assen op de planeet, toe-eigenen." Met Tanger Med, dat al meer dan 10 miljoen containers per jaar verwerkt, en Nador West Med dat binnenkort operationeel is, positioneert Marokko zich als een regionale logistieke grootmacht.
Al Hoceima sloopt voor nieuwe weg
Bos in Tanger gekapt voor windenergieproject
Motoren en quads jagen bezoekers Villa Haris-park Tanger weg
Spaanse havens in paniek: Nador West Med komt eraan
Marokko verovert Washington met pastilla
Strenge controles op strandhoreca in Nador
Al Hoceima sloopt voor nieuwe weg
Bos in Tanger gekapt voor windenergieproject
Motoren en quads jagen bezoekers Villa Haris-park Tanger weg
Spaanse havens in paniek: Nador West Med komt eraan
Strenge controles op strandhoreca in Nador
Moskeebezoekers geterroriseerd in Al Hoceima
Marokkaanse expat aangeklaagd na cameravondst in Airbnb Marrakech
Tunnel tussen Marokko en Spanje concreter