16 november 2025 - 18:00 - Marokko
Het megaproject Nador West Med wordt deels opengesteld voordat de bouw volledig is voltooid. Dit ongebruikelijke besluit van de Marokkaanse overheid is genomen om een Chinese investeerder in staat te stellen windturbinebladen te exporteren vanuit de Oriental regio.
Minister van Uitrusting en Water, Nizar Baraka, kondigde de "gedeeltelijke opening van de haven van Nador West Med" aan in besluit nummer 344 van 3 november. Dit gebeurt ondanks het feit dat de afronding van de werkzaamheden pas tegen eind 2026 is gepland. De reden voor deze vervroegde ingebruikname is tweeledig: ten eerste moet de regering voldoen aan de Investeringsovereenkomst die op 24 mei 2023 werd gesloten met de Chinese onderneming Aeolon Renewable Energy Morocco SARL AU. Ten tweede is het cruciaal om de haveninfrastructuur, met name de kade aan het ro-ro-terminal, te kunnen gebruiken voor de export van de windturbinebladen.
Lees ook: Chinese windenergiereus opent fabriek Nador
De Chinese groep is al sinds mei met de productie van de windturbinebladen in de Oriental begonnen, met een productiesnelheid van ongeveer zestig bladen per maand die geëxporteerd moeten worden. Dit hoge exporttempo maakte een onmiddellijke, zij het tijdelijke, oplossing noodzakelijk. Marokko respecteert hiermee zijn afspraken met de Chinese investeerders.
Omdat de haven Nador West Med nog geen operationele havenautoriteit heeft, wordt het nabijgelegen kleine broertje, de haven van Nador Beni Nsar, ingeschakeld om de leemte op te vullen. De Nationale Havendienst (ANP) zal vanuit Nador Beni Nsar de administratieve formaliteiten afhandelen voor de schepen die aanleggen bij Nador West Med, zoals de inklaring, de conferentie en de douaneformaliteiten. De scheepsbewegingen zijn voorlopig uitsluitend toegestaan tijdens daglicht, van zonsopgang tot zonsondergang. Het slepen en meren wordt verzorgd door Marsa Maroc, terwijl de navigatie door Nador West Med zelf wordt begeleid.
Lees ook: Nador West Med verwelkomt eerste schip medio 2026
Deze noodoplossing werpt ook licht op de vertragingen in de realisatie van het Nador West Med-project, iets wat nu al voelbaar is in de import-exportoperaties van de regio, zo merkt een maritiem expert op. Professor Najib Cherfaoui ziet in het besluit een bevestiging van "de urgentie om de plaats van Marokko op de Nieuwe Zijderoute, gepromoot door China, te bevestigen". Minister Baraka verklaarde recentelijk in het Parlement dat de haven operationeel is en dat de fase van inbedrijfstelling met vooraanstaande internationale partners, waaronder de Franse rederij CMA CGM, is ingegaan.