6 juni 2025 - 13:00 - Marokko
Marsa Maroc zet een belangrijke stap met het project Nador West Med, dat Marokko’s positie in de mondiale scheepvaart aanzienlijk moet versterken. Door de Oost-terminal van deze nieuwe haven in handen te geven van West Med Container Terminal, een dochteronderneming van Marsa Maroc, wil Marokko een tweede wereldwijd transshipmentknooppunt creëren, vergelijkbaar met het succesvolle Tanger Med.
Het Marokkaanse Ministerie van Defensie heeft West Med Container Terminal opgericht om de Oost-terminal van de haven van Nador West Med te beheren. Dit complex, zo’n 30 kilometer ten westen van Nador, streeft ernaar een geïntegreerd havenknooppunt te worden met een indrukwekkende jaarlijkse capaciteit van 3,4 miljoen TEU (twenty-foot equivalent units). Met een kade van 1520 meter en een diepte van 18 meter, plus een achterland van 70 hectare, is dit project een strategische zet ter waarde van 2,2 miljard dirham voor de periode 2025-2030, inspelend op de verschuivende mondiale maritieme routes.
Lees ook: Nador West Med wil concurreren met Rotterdam
De unieke aanpak van dit project ligt in de openheid voor internationaal kapitaal, terwijl de publieke controle over de infrastructuur behouden blijft. In februari 2025 sloot Marsa Maroc een deal met Terminal Investment Limited (TIL), de havenfiliaal van de MSC-groep, om gezamenlijk 49,99% van de concessiemaatschappij te bezitten. Eerder, in 2024, ging ook de CMA CGM-groep al een strategisch partnerschap aan, met een investering van 280 miljoen dollar voor de exploitatie van 750 meter kade. Deze allianties garanderen een constante activiteit en versterken de positie van de Marokkaanse haven in de mondiale logistieke netwerken van de grootste rederijen.
Lees ook: Megahaven Nador West Med krijgt stroom!
Het West Med Container Terminal-project is onderdeel van een omvangrijkere nationale strategie. Deze visie omvat een gelaagd havensysteem dat zowel industriële export als internationale transshipment en de energietransitie ondersteunt. Nador West Med zal ook verbonden worden met toekomstige infrastructuur, zoals de snelweg Guercif–Nador (104 km), die naar verwachting tussen 2025 en 2028 opent. Dit corridor vergemakkelijkt de goederenstroom naar het binnenland en vermindert de afhankelijkheid van bestaande noord-zuidassen. Bovendien is Nador West Med aangewezen als platform voor toekomstige energiebronnen, met name groene waterstof, met plannen voor opslag, transformatie en export om een nieuwe, hoogwaardige industriële sector te verankeren.
Miljoenenstroom naar Marokko: een Belgisch dilemma
Taxi’s Tanger gewaarschuwd: "Geen migranten meer vervoeren!"
Hakim Ziyech weigert Brazilië, kiest voor Golf
Algerije wakkert separatisme in Rif opnieuw aan
Marokkaanse kritiek na haarbehandeling
12.000 euro uitkering terugbetalen na ongemelde Marokko-trip
Taxi’s Tanger gewaarschuwd: "Geen migranten meer vervoeren!"
Marokkaanse kritiek na haarbehandeling
Lichte aardbeving veroorzaakt paniek in Marokko
De troeven van Marokko
Royal Air Maroc in de lift, Air Algérie blijft achter
Oplichting met vakantiewoningen in Marokko
Politie Tanger pakt beruchte stuntrijder op
Kakkerlak veroorzaakt autocrash in Marokko.