Zoeken

Ramadan: organiseren van maaltijden om je voeding in evenwicht te houden

11 april 2021 - 15:40 - Gemeenschap

©

Het verbreken van het vasten is voor sommigen een aanleiding om van alles te gaan eten, wat niet het geval zou mogen zijn. Tijdens de Ramadan is het belangrijk om je maaltijden op zo’n manier te organiseren, dat je voeding in evenwicht is om volop van de voordelen van deze periode te kunnen genieten.

Met de iftar kan het hongergevoel gestild worden. Het moet bestaan uit water, dadels of andere zoete producten, in kleine hoeveelheden, om het lichaam energie te geven. Het avondeten moet ten minste drie uur later worden genuttigd, zodat het lichaam het ingenomen voedsel kan verwerken. Het moet bestaan uit griesmeel, rijst, pasta, aardappelen, tarwe, enz., wat helpt om de energiereserves aan te vullen. De suhur is een maaltijd die niet genegeerd mag worden. Het maakt het mogelijk om energie op te doen voor de dag die komen gaat. Het kan zout of zoet zijn, samengesteld uit restjes van de vorige maaltijden, een warme drank, een zuivelproduct, en vooral brood en zetmeelrijke voedingsmiddelen. Het is echter belangrijk om excessen te vermijden die indigestie kunnen veroorzaken, zegt sehati.gov.ma.

Tot de traditionele ramadangerechten die tijdens de vastenperiode niet mogen worden verwaarloosd, behoort harira, een soep op basis van vermicelli, meel en gedroogde groenten, kikkererwten en linzen. De soepen die gewoonlijk worden bereid, komen overeen met een aandeel aan zetmeel. Een kom chorba, harira of tchicha levert gemiddeld 20 tot 30 gram koolhydraten op.

De dadels die gewoonlijk bij de iftar worden gegeten, kunnen gelijkwaardig met vers fruit worden gegeten. Brood is erg belangrijk tijdens deze maand. Je kunt kiezen voor volkorenbrood, om constipatieproblemen te beperken. Voor drank is alleen water essentieel. Je kunt ook soep, thee, koffie en kruidenthee drinken.

Tijdens de maand Ramadan is het raadzaam om de voedselinname rond drie maaltijden te structureren. Dit komt overeen met een ontbijt dat zeer vroeg (suhur) wordt genuttigd, een lunch bij het verbreken van het vasten en een diner gedurende de nacht. Het is niet aan te raden om de hele avond door te snoepen. Tijdens deze periode moet men zich voldoende en regelmatig hydrateren. De verschillende maaltijden moeten evenwichtig zijn, met aandacht voor voedingsmiddelen uit de hoofdgroepen, zoals zetmeelrijke voedingsmiddelen, groenten en fruit, vlees, vis of eieren, en zuivelproducten. Het is raadzaam om te denken aan gerechten die in staat stellen om meer groenten te eten. Verwaarloos de trage suikers niet, griesmeel, gerst, vermicelli, die te vaak worden vervangen door snelle suikers, gebak, cake en frisdrank. Marokkaanse gebakjes, msemmen, koekjes en noten moeten met grote matigheid worden geconsumeerd.

Het drinken van thee tijdens de suhur wordt afgeraden, omdat thee de urine stimuleert en daardoor het verlies van kostbare mineralen bevordert, die het lichaam overdag nodig heeft. Het kan ook een toestand van uitdroging veroorzaken, vooral bij warm weer.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2021 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team