17 juni 2022 - 10:20 - Wereld
De normalisering van de betrekkingen tussen Spanje en Marokko sinds het bezoek van Pedro Sanchez aan Rabat in april, zou het project voor de aanleg van een spoorwegtunnel door de Straat van Gibraltar, nieuw leven kunnen inblazen. Beide landen werken al tientallen jaren aan de vaste onderzeese verbinding.
Nu de betrekkingen tussen Marokko en Spanje beter zijn, kan er terug gewerkt worden aan het project van een vaste onderzeese verbinding, dat dateert uit de jaren zeventig. De hoge kosten van het project vormden een obstakel voor de verwezenlijking ervan, zegt Jawad Kerdoudi, voorzitter van het Marokkaans Instituut voor Internationale Betrekkingen, aan La Razon. "Maar in het verleden toonden de Wereldbank, de Europese Investeringsbank, Arabische fondsen en het Afrikaanse Ontwikkelingsfonds, belangstelling voor de financiering van deze infrastructuur."
Lees ook: VS willen tunnelproject Marokko-Spanje herstarten
"In feite zou de levensvatbaarheid van het project kunnen worden bevorderd door de tunnel te gebruiken als gaspijpleiding tussen Marokko en Spanje, zodat gas in beide richtingen kan worden vervoerd", voegt de deskundige eraan toe. Kerdoudi zegt dat het gebied in de Straat van Gibraltar waar het project zal worden uitgevoerd, zeer bijzonder is vanwege de nabijheid van drie grote havens (Algeciras, Tanger en Tanger Med) en twee middelgrote havens (Cádiz en Sebta).
Wat zeker is, is dat het project actueel blijft. Beide landen hebben zich bereid verklaard samen te werken aan de ontwikkeling ervan, door de oprichting van een gezamenlijk Spaans-Marokkaans comité en twee studiebureaus: het bedrijf voor vaste communicatie door de Straat van Gibraltar (SECEGSA) in Spanje en het Nationaal bedrijf voor studies over de Straat van Gibraltar (SNED) in Marokko. De gemengde commissie, die uit tien leden bestaat (vijf Spaanse en vijf Marokkaanse), komt minimaal tweemaal per jaar bijeen, in Spanje of in Marokko.
Lees ook: Britten willen een tunnel aanleggen tussen Gibraltar en Marokko
Op transcontinentaal niveau zou de tunnel tussen Marokko en Spanje een aanzienlijke invloed hebben op de handelsbetrekkingen tussen Europa en Afrika, door een beter goederenverkeer, een grotere productiviteit van de bedrijven en om de oprichting van nieuwe bedrijven te bevorderen. De tunnel zou tegen 2030-2040 klaar kunnen zijn. Het traject zal 42 km lang zijn, waarvan 27,7 km onder water en 11 km ondergronds (in totaal 38,67 km), tussen Punta Paloma in Tarifa (Spanje), en Punta Malabata, nabij Tanger (Marokko). Daarvan zouden 27,75 kilometer onder de zee lopen, met een maximale diepte van 300 meter.
Burgemeester Karim Bouamrane prijkt op voorpagina New York Times
Gianni Infantino wakkert spanningen aan tussen Marokko en Spanje
Tanger: ambtenaren zwaar gestraft
Marokkaanse YouTuber vier jaar cel in
Broers Mounir en Mustapha leiden grootschalig datingscam
Lynx zorgt voor paniek in Tanger
Burgemeester Karim Bouamrane prijkt op voorpagina New York Times
Broers Mounir en Mustapha leiden grootschalig datingscam
Boom hotelsector in Marokko baart zorgen op Canarische Eilanden
Franse minister: "Zonder de Marokkaanse politie zou Frankrijk meer gevaar lopen"
Leider Mocro Maffia op de vlucht, koninklijke familie Nederland bezorgd
België stuurt een inlichtingenofficier naar Marokko
Spanje zet AI-drones in om grens met Marokko te controleren
Marokkaanse influencer slachtoffer racistische aanval in Parijs