Zoeken

Premier Akhannouch slachtoffer haatcampagne op sociale media?

21 juli 2022 - 15:40 - Marokko

©

Marc Owen Jones, een Britse deskundige op het gebied van digitale media, twijfelt aan de hashtag in Marokko, waarmee mensen vragen om het aftreden van premier Aziz Akhannouch, wegens de prijsstijging van consumptiegoederen, met name brandstof.

De hashtags #Dégage_Akhannouch, #7dh_gasoil en #8dh_essence wekten de nieuwsgierigheid van de Britse onderzoeker Marc Owen Jones, specialist in social media, auteur van Digital Authoritarianism in the Middle East en professor aan de Hamad Bin Khalifa University in Qatar. Op zondag maakte hij de conclusies bekend van een analyse van de drie hashtags die de afgelopen dagen viraal gingen. Hij analyseerde tussen 14 en 16 juli 2022 bijna 19.000 tweets. Volgens hem zitten er "valse accounts" achter de meeste van hen. Van de 10.000 onderzochte rekeningen werden er 522 aangemaakt op 16 juli 2022 en nog eens 796 alleen al op 15 juli. Ook merkte hij op dat er gemiddeld 59 accounts per maand worden aangemaakt. Dat is een "zeer irreguliere" stijging, volgens professor Mark Owen Jones. Uit een grondige analyse van de 522 accounts "blijkt dat 98% van hen alleen tweets verstuurt, en slechts 2% van hen gebruik maakt van andere functies die het netwerk biedt, zoals retweets, antwoorden op tweets, enzovoort," zegt hij.

Lees ook: #AkhannouchGetOut: de hashtag die viral gaat op social media

De actieve accounts gebruiken slechts een aantal tweets om hashtags trending te maken, "wat erop wijst dat er geen sprake is van naïviteit over hoe Twitter werkt, maar eerder van coördinatie of onderlinge samenwerking," merkt de onderzoeker op. "Het is duidelijk dat de verdachte accounts actief waren tijdens de hele campagne- en niet alleen uit opportunisme," zegt hij. "Het is waarschijnlijk dat er nog veel meer verdachte accounts zijn. Het lijkt erop dat de hashtag #Dégage Akhannouch wordt gemanipuleerd, maar door wie en met welk doel is niet duidelijk. Misschien zijn het tegenstanders, misschien zijn het zijn vijanden, of anderen die hem viseren. Misschien willen de mensen echt dat hij gaat," concludeert de onderzoeker.

Lees ook: Afriquia van Aziz Akhannouch doelwit boycotcampagne

De analyse van de Britse onderzoeker heeft veel reacties uitgelokt bij Marokkaanse specialisten. Het is een "mechanische analyse die geen rekening houdt met de Marokkaanse context," zeggen zij. Youssef Labouiti, een professor in technologie, betwijfelt "de analyse die werd uitgevoerd op slechts 522 accounts, wat slechts 5% vertegenwoordigt van de 10.000 accounts die deelnamen aan de publicaties die deze hashtags voeden," meldt TelQuel. "Heeft Mark de tijd genomen om de algoritmen, de gegevens en de steekproeven te analyseren om zo’n oordeel te vellen over een land dat hij niet kent, en wie heeft hem deze gegevens dan verstrekt?" vroeg communicatiespecialist Imad Choukairi zich af in een post op zijn Facebook-account.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team