5 januari 2024 - 12:30 - Economie
McDonald’s ondervindt aanzienlijke gevolgen door boycotcampagnes in het Midden-Oosten en andere regio’s, waaronder Marokko.
Chris Kempczinski, CEO van McDonald’s, heeft via een bericht op LinkedIn de "significante impact" van deze campagnes op de bedrijfsvoering van de multinational bevestigd. Hij wijst met name naar de gevolgen van de oorlog en de verspreiding van desinformatie die merken zoals McDonald’s treffen. Dit nieuws komt in een jaar waarin het bedrijf een omzet van 23,18 miljard dollar behaalde en ongeveer 40.275 restaurants wereldwijd exploiteerde.
Lees ook: McDonald’s haalt zich woede van Arabische landen op hals
De recente opflakkering van geweld, met een verrassingsaanval door Hamas op 7 oktober en de gewelddadige Israëlische reactie, heeft geleid tot beschuldigingen aan het adres van McDonald’s voor het vermeende steunen van het Israëlische leger. In november zag het bedrijf zich genoodzaakt te verklaren dat het "geen enkele regering die betrokken is bij dit conflict financiert of ondersteunt" en dat alle lokale initiatieven onafhankelijk zijn genomen zonder goedkeuring van McDonald’s.
Lees ook: McDonald’s Marokko ontkent steun aan Israël
Ondanks deze verduidelijkingen zetten de boycotcampagnes door. Kempczinski benadrukt dat "desinformatie geassocieerd wordt" met de fastfoodketen en stelt dat McDonald’s, inclusief in moslimlanden, wordt vertegenwoordigd door lokale eigenaren die hun gemeenschappen dienen en duizenden mensen in dienst hebben.
Walid Regragui op zoek naar nieuwe spelers
Marokkaanse artiesten: sensatie, geld en buzz op sociale media
Afrika Cup 2025: Marokko verliest strijd
Spanje versterkt militaire aanwezigheid nabij Marokko
Belangrijke steun voor in Marokko vastgehouden influencer Armani
Meer boten naar Marokko deze zomer
Marokko zet belangrijke stap in flexibilisering dirham
Luchtvaartindustrie: Marokko concurreert met Europese reuzen
Toerisme Marokko: zorgwekkende daling inkomsten
Marokko: nieuwe trends in vastgoedmarkt
Europa wil strengere regels voor import citrusfruit uit Marokko
Dirham stijgt sterk ten opzichte van de euro
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Vlees te duur in Marokko, consumenten ontevreden