Marokko: 9 mensen ter dood veroordeeld in 2020
In 2020 bevonden zich 76 gevangenen in de dodencel in Marokko, negen meer dan in 2019 volgens gegevens van de Marokkaanse justitie.
14 november 2021 - 15:00 - Marokko
In Marokko is de voorlopige hechtenis de belangrijkste reden van overbevolking in gevangenissen. Het aantal gedetineerden die nog voor de rechter moeten verschijnen, blijft toenemen. Het ministerie van Justitie heeft voorlopig geen oplossing gevonden om dit fenomeen te remmen.
Het aantal gevangenen die dit jaar nog moeten worden berecht in het koninkrijk, wordt geschat op 40.255 mensen, wat 44,25 % van de totale gevangenisbevolking in het land vertegenwoordigd. Dat blijkt uit een rapport van de gevangenisadministratie DGAPR dat aan het Parlement werd gepresenteerd. In 2020 bereikte dit aantal 45,7%.
Lees ook: Marokko: heel weinig vrouwen in de gevangenis
Volgens hetzelfde document is 77,57% gevangenen tussen 18 en 40 jaar oud. 44,8% werd tot een maximale gevangenisstraf van 2 jaar veroordeeld terwijl 0,56% tot een levenslange straf werd veroordeeld. Tot de dood veroordeelde gedetineerden vertegenwoordigen 0,09% van de gevangenen.
Lees ook: Marokko: ervaringen ex-gevangenen successtory op YouTube
Wat betreft buitenlandse gevangenen komen Nigerianen op de eerste plaats met 125 gedetineerden, gevolgd door Guinee Conakry (107), Senegal (95) en Spanje (70).
Lees meer
In 2020 bevonden zich 76 gevangenen in de dodencel in Marokko, negen meer dan in 2019 volgens gegevens van de Marokkaanse justitie.
Koning Mohammed VI heeft gratie verleend aan 637 mensen die door rechtbanken in Marokko werden veroordeeld. Dit gebeurde ter gelegenheid van de viering van het...
Het Marokkaans observatorium voor gevangenissen (OMP) heeft tot de bescherming van de gevangenen opgeroepen. De organisatie pleit voor de vrijlating van bepaalde categorieën...
Volgens het Marokkaanse Gevangenisobservatorium (OMP) werden op 31 december vorig jaar 84.994 mensen vastgehouden in Marokkaanse gevangenissen, van wie 43% tussen de 20 en 30...
De regering wil de voorlopige hechtenis terugdringen om overbevolking in de Marokkaanse gevangenissen te vermijden. Daartoe is een wetsontwerp ingediend.