3 september 2024 - 08:00 - Economie
Het Marokkaanse spoorwegbedrijf ONCF is van plan om 20 nieuwe stations te bouwen voor snelle regionale treinen (RER) in voorbereiding op het WK voetbal in 2030.
Deze nieuwe stations zullen worden gebouwd in de regio’s Casablanca-Settat (10), Rabat-Salé-Kenitra (8) en Marrakech-Safi (2). Het omvangrijke project maakt deel uit van de voorbereidingen voor het WK 2030.
Lees ook: Marokko plant nieuwe spoorlijn
In de regio Rabat-Salé-Kenitra komen zeven nieuwe RER-stations: drie in de prefectuur Skhirat-Temara (Aïn Aouda, Tamesna en Aïn Atiq), één in de prefectuur Rabat (wijk Hay Ryad), twee in de prefectuur Salé (Bouknadel en Technopolis) en één in de provincie Kenitra. Het oude station van Kenitra-stad, dat momenteel gesloten is, zal worden gerenoveerd.
De ONCF heeft eerder een aanbesteding uitgeschreven voor de aankoop van 168 treinen, waaronder 18 hogesnelheidstreinen. Het doel is om een deel van het treinpark te moderniseren, vervoer langs de hogesnelheidslijn naar Marrakech te garanderen en de regionale RER-dienst in de regio’s Casablanca en Rabat te verbeteren.
Lees ook: 450 km met 320 km/u: HSL Kenitra-Marrakech krijgt vorm
De levering van deze treinen zal over een periode van vier jaar plaatsvinden, van 2027 tot 2030. Er zal ook een speciale instelling worden opgericht om het onderhoud van deze nieuwe treinen.
Achraf Hakimi en rapper Morad samen gespot in Tanger (video)
Boko Haram-leider uitgeschakeld na tip van Marokko
Marokko doet het goed: land telt 7500 miljonairs
Wie is de nieuwe vriendin van Lamine Yamal?
Marokkaanse vastgoedmagnaten verdacht van witwassen drugsgeld
Marokkaanse motorrijder komt om bij crash in Florida
Boycot doet Danone wankelen in Marokko
Goed nieuws voor Marokkaanse economie: dirham stijgt
TotalEnergies verkiest Marokko, onvrede in België
Turkse export van machines naar Marokko groeit fors
Grote Spaanse groep verlaat Marokko
Miljardenverlies voor Marokko door fraude met douanepapieren
Marokko koopt meeste Tunesische dadels op
Geld meenemen naar Marokko? Let op!