5 september 2024 - 07:00 - Economie
Het project voor de hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech komt in een stroomversnelling. Een Chinese staatsaannemer heeft de opdracht gekregen voor het eerste deel van de civiele werken.
De Marokkaanse spoorwegmaatschappij ONCF heeft het eerste deel van de civiele werken voor de HSL Kenitra-Marrakech toegewezen aan China Railway NO.4 Engineering (CREC 4). Dit onderdeel omvat grondwerken, kunstwerken, herstel van communicatie en omheining. CREC 4, een dochteronderneming van de Chinese staatsgroep CRRC, de grootste fabrikant van spoorwegmaterieel ter wereld, diende het laagste bod in van 3,4 miljard dirham.
Lees ook: Marokkaanse HSL in wereldtop snelste treinen
De hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech is ontworpen voor een maximale snelheid van 350 km/u en zal in bedrijf zijn met een snelheid van 320 km/u over een traject van ongeveer 450 km. Het is de bedoeling om Tanger rechtstreeks met Marrakech te verbinden, zonder via Casablanca te gaan. Er zijn twee routes voorgesteld voor de aankomst van de trein in Casablanca. Ook is het de bedoeling dat de hogesnelheidslijn via een alternatieve route bij Benslimane naar Nouaceur gaat. Daar komt een nieuw station of distributiecentrum.
Belasting betalen in Marokko verandert
Zorgen om dodelijke weg in Noord-Marokko
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Moulay Hassan in Tanger, ook Lalla Salma verwacht
Ihattaren kiest definitief voor Marokko boven Nederland
Hakim Ziyech met moeder, Nayef Aguerd en Kurt Zouma in Marrakech
Belasting betalen in Marokko verandert
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Marokkaanse dirham houdt stand
Blauwe energie: Spaans geld voor eerste offshore windpark Marokko
Marokko slaat alarm: Russisch gokapp plundert deviezen
Marokko verdrievoudigt paprika-export naar Spanje
Marokko haalt miljardeninvestering binnen voor accu-fabriek
Marokko neemt de leiding in de mondiale auto-industrie