5 september 2024 - 07:00 - Economie
Het project voor de hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech komt in een stroomversnelling. Een Chinese staatsaannemer heeft de opdracht gekregen voor het eerste deel van de civiele werken.
De Marokkaanse spoorwegmaatschappij ONCF heeft het eerste deel van de civiele werken voor de HSL Kenitra-Marrakech toegewezen aan China Railway NO.4 Engineering (CREC 4). Dit onderdeel omvat grondwerken, kunstwerken, herstel van communicatie en omheining. CREC 4, een dochteronderneming van de Chinese staatsgroep CRRC, de grootste fabrikant van spoorwegmaterieel ter wereld, diende het laagste bod in van 3,4 miljard dirham.
Lees ook: Marokkaanse HSL in wereldtop snelste treinen
De hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech is ontworpen voor een maximale snelheid van 350 km/u en zal in bedrijf zijn met een snelheid van 320 km/u over een traject van ongeveer 450 km. Het is de bedoeling om Tanger rechtstreeks met Marrakech te verbinden, zonder via Casablanca te gaan. Er zijn twee routes voorgesteld voor de aankomst van de trein in Casablanca. Ook is het de bedoeling dat de hogesnelheidslijn via een alternatieve route bij Benslimane naar Nouaceur gaat. Daar komt een nieuw station of distributiecentrum.
Mel B onthult reden achter tweede huwelijk in Marokko
Algerije aan VN: "Niet zonder Polisario"
Opmerkelijke uitspraak in Marokko: ontrouwe man hoeft cel niet in
Waarom Sofyan Amrabat Saoedische miljoenen weigerde
Marokko rijdt toekomst in: 43.000 nieuwe vrachtwagens
Chinees miljardenproject in Marokko: duizenden banen op komst
Chinees miljardenproject in Marokko: duizenden banen op komst
De gok van Marokko: 30 miljard euro voor groene waterstof
China pompt 18 miljard in Marokko’s duurzame toekomst
Marokko verdedigt omstreden exportbeleid olijven
Sterke Marokkaanse dirham in opmars tegen dollar en euro
Belastingontduiking in Marokko floreert door juridisch gat
Miljardair Patrick Drahi verkoopt Marokkaans callcenter door miljardenschulden
Historische prijsdaling olijfolie in Marokko