5 september 2024 - 07:00 - Economie
Het project voor de hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech komt in een stroomversnelling. Een Chinese staatsaannemer heeft de opdracht gekregen voor het eerste deel van de civiele werken.
De Marokkaanse spoorwegmaatschappij ONCF heeft het eerste deel van de civiele werken voor de HSL Kenitra-Marrakech toegewezen aan China Railway NO.4 Engineering (CREC 4). Dit onderdeel omvat grondwerken, kunstwerken, herstel van communicatie en omheining. CREC 4, een dochteronderneming van de Chinese staatsgroep CRRC, de grootste fabrikant van spoorwegmaterieel ter wereld, diende het laagste bod in van 3,4 miljard dirham.
Lees ook: Marokkaanse HSL in wereldtop snelste treinen
De hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech is ontworpen voor een maximale snelheid van 350 km/u en zal in bedrijf zijn met een snelheid van 320 km/u over een traject van ongeveer 450 km. Het is de bedoeling om Tanger rechtstreeks met Marrakech te verbinden, zonder via Casablanca te gaan. Er zijn twee routes voorgesteld voor de aankomst van de trein in Casablanca. Ook is het de bedoeling dat de hogesnelheidslijn via een alternatieve route bij Benslimane naar Nouaceur gaat. Daar komt een nieuw station of distributiecentrum.
Geldafpersing op Marokkaanse weg (video)
Europa zoekt naar deze vermiste Marokkaanse topsporters
Politicus vast voor vastgoedfraude in Tanger
Belangrijke verbindingsweg in Nador is "een schande"
Marokkaans raadslid doneert lever om tante te redden
Nederlander betrapt met camper vol hasj bij grens Marokko
Marokko kiest voor nieuw belastingstelsel
Royal Air Maroc floreert, Air Algérie blijft achter
Chinese auto-invasie in Marokko baart zorgen
Marokko’s kostelijke strijd om oogsten te redden
Russische diesel via Marokko naar Spanje gesmokkeld
Slim belasting besparen op je woning in Marokko
Emirates werft massaal cabinepersoneel in Marokko
Hollands groen verovert Marokko!