5 september 2024 - 07:00 - Economie
Het project voor de hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech komt in een stroomversnelling. Een Chinese staatsaannemer heeft de opdracht gekregen voor het eerste deel van de civiele werken.
De Marokkaanse spoorwegmaatschappij ONCF heeft het eerste deel van de civiele werken voor de HSL Kenitra-Marrakech toegewezen aan China Railway NO.4 Engineering (CREC 4). Dit onderdeel omvat grondwerken, kunstwerken, herstel van communicatie en omheining. CREC 4, een dochteronderneming van de Chinese staatsgroep CRRC, de grootste fabrikant van spoorwegmaterieel ter wereld, diende het laagste bod in van 3,4 miljard dirham.
Lees ook: Marokkaanse HSL in wereldtop snelste treinen
De hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech is ontworpen voor een maximale snelheid van 350 km/u en zal in bedrijf zijn met een snelheid van 320 km/u over een traject van ongeveer 450 km. Het is de bedoeling om Tanger rechtstreeks met Marrakech te verbinden, zonder via Casablanca te gaan. Er zijn twee routes voorgesteld voor de aankomst van de trein in Casablanca. Ook is het de bedoeling dat de hogesnelheidslijn via een alternatieve route bij Benslimane naar Nouaceur gaat. Daar komt een nieuw station of distributiecentrum.
Britse actrice openhartig over "vreselijk" huwelijk in Marokko
Spanje onvoorbereid op druk van Marokko
Nasser Zefzafi in Al Hoceima met doodzieke vader
Vier Marokkaanse fysici in wereldtop
Vrouw probeert vliegtuigdeur te openen op vlucht naar Marokko
Marokko verslaat Senegal en plaats zich voor finale
Boycot doet Danone wankelen in Marokko
Goed nieuws voor Marokkaanse economie: dirham stijgt
TotalEnergies verkiest Marokko, onvrede in België
Turkse export van machines naar Marokko groeit fors
Grote Spaanse groep verlaat Marokko
Miljardenverlies voor Marokko door fraude met douanepapieren
Marokko koopt meeste Tunesische dadels op
Geld meenemen naar Marokko? Let op!