5 september 2024 - 07:00 - Economie
Het project voor de hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech komt in een stroomversnelling. Een Chinese staatsaannemer heeft de opdracht gekregen voor het eerste deel van de civiele werken.
De Marokkaanse spoorwegmaatschappij ONCF heeft het eerste deel van de civiele werken voor de HSL Kenitra-Marrakech toegewezen aan China Railway NO.4 Engineering (CREC 4). Dit onderdeel omvat grondwerken, kunstwerken, herstel van communicatie en omheining. CREC 4, een dochteronderneming van de Chinese staatsgroep CRRC, de grootste fabrikant van spoorwegmaterieel ter wereld, diende het laagste bod in van 3,4 miljard dirham.
Lees ook: Marokkaanse HSL in wereldtop snelste treinen
De hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech is ontworpen voor een maximale snelheid van 350 km/u en zal in bedrijf zijn met een snelheid van 320 km/u over een traject van ongeveer 450 km. Het is de bedoeling om Tanger rechtstreeks met Marrakech te verbinden, zonder via Casablanca te gaan. Er zijn twee routes voorgesteld voor de aankomst van de trein in Casablanca. Ook is het de bedoeling dat de hogesnelheidslijn via een alternatieve route bij Benslimane naar Nouaceur gaat. Daar komt een nieuw station of distributiecentrum.
Spaanse avocadomarkt keldert door Marokko
Amerikaanse raketten voor Marokko
FIFA keurt switch Anouar Aït El Hadj naar Marokko goed
Nachtelijke invallen in Tetouan tegen wapen- en drugshandel
Marokko geschokt door video’s van dierenmishandeling door tieners
Bemiddelaars in Marokko steeds creatiever met Schengenvisa
Tanger trekt opnieuw grote internationale speler aan
Nieuwe projecten goed voor tientallen banen in Noord-Marokko
Experts: brandstof in Marokko veel te duur
Britse bankgigant wil zich in Marokko vestigen
Trump-taks: handelsoorlog jackpot voor Marokko?
Tesla vestigt zich in Marokko met mega fabriek
Marokko onder druk door Europese CO2-plannen
Spaanse veehouders in de problemen na verlies Marokkaanse markt