Zoeken

Marokko wil actie tegen gevaarlijke Roblox game voor kinderen

23 september 2025 - 14:40 - Marokko

©

In het Marokkaanse parlement zijn er zorgen geuit over de populaire online game Roblox. Parlementsleden hebben schriftelijke vragen gesteld aan de regering over de risico’s die de game met zich meebrengt voor kinderen en tieners, en welke maatregelen er worden genomen om hen te beschermen.

De online game Roblox, dat vooral populair is bij jongeren onder de 14 jaar, is een platform waarop gebruikers hun eigen games kunnen creëren, inclusief eigen werelden en personages. De gebruikers kunnen via een chatsysteem met elkaar communiceren. De game leidt tot steeds meer bezorgdheid bij gezinnen en onderwijzers, omdat de content ongeschikt zou zijn voor de beoogde leeftijdsgroep. De game zou schadelijke psychologische en gedragsmatige effecten kunnen hebben op de ontwikkeling van kinderen, zoals verslaving, isolement en het imiteren van gedrag dat niet strookt met de normen en waarden van de Marokkaanse samenleving.

Lees ook: Hakim (12) slachtoffer choking game op school

Mohamed Chouki, parlementslid voor de RNI-partij, heeft het ministerie van Cultuur, Jeugd en Communicatie gevraagd welke dringende maatregelen er worden genomen om deze gevaren te beperken. Hij vroeg of er plannen zijn om de game in Marokko te verbieden of de verspreiding ervan te beperken, om zo de maatschappelijke waarden en de onschuld van kinderen te beschermen.

Twee andere parlementsleden van de PJD stelden ook vragen aan de ministers van Solidariteit, Sociale Inclusie en Familie, en aan de minister van Digitale Transitie en Administratieve Hervorming. Ze benadrukten dat de controverses rond de game in meerdere landen al hebben geleid tot een verbod. Afif wees op waarschuwingen van Marokkaanse cybersecurity- en IT-experts over mogelijke gevaren. Deze omvatten de seksuele uitbuiting van minderjarigen, de financiële schuldenlast van gezinnen door in-game aankopen, schending van persoonlijke gegevens en zelfs misbruik van de game voor doeleinden die de nationale veiligheid schaden.

Lees ook: 3 miljard dirham omzet: gamemarkt in Marokko explodeert

Het parlementaire debat volgt op een artikel in TelQuel, waarin melding werd gemaakt van getuigenissen van slachtoffers van het videospel. Deze getuigenissen tonen aan dat veel kinderen lijden aan een extreme gameverslaving, wat hun psychologische evenwicht en hun sociale en schoolleven negatief beïnvloedt. Ook werden tekenen van isolement, een breuk met de familiesfeer en communicatieproblemen geconstateerd. Daarnaast kampen sommige families met zware financiële lasten door de in-game aankopen.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team