15 juli 2024 - 19:40 - Economie
Een aantal Noord-Afrikaanse landen, waaronder Marokko, investeren in infrastructuur voor het transport en de opslag van CO2 om zo de nieuwe Europese CO2-belasting te omzeilen.
"Sommige landen in Noord-Afrika zijn al drie jaar bezig met het opzetten van deze infrastructuur, omdat hun eigen gasvoorraden uitgeput zijn," zegt het Spaanse Technologisch Platform voor CO2. "Ze bieden andere landen aan om fabrieken op hun grondgebied te bouwen, waarbij CO2 wordt afgevangen en vervolgens opgeslagen in lege gasvelden. Dit alles tegen een redelijke prijs, omdat de infrastructuur al voor de helft klaar is."
Lees ook: Marokko: bouw van ’s werelds grootste installatie voor verwijdering CO2 krijgt vorm
De nieuwe CO2-belasting van de Europese Unie verplicht lidstaten om hun CO2-uitstoot te verminderen. Dit geldt niet voor Marokko en Algerije. Spanje heeft wel regels om projecten zoals die in Algiers en Rabat te ontwikkelen, maar er is geen strategie om deze infrastructuur te stimuleren, meldt The Objective.
Een van de bekendste technologieën voor het afvangen van CO2 is een installatie die het gas direct uit fabrieken haalt en scheidt van koolstofdioxide. Dit gas wordt vervolgens samengeperst en via een pijpleiding naar de geologische opslaglocatie getransporteerd, of, als het dicht bij de kust ligt, opgeslagen op een schip. Het Spaanse ministerie van Ecologische Transitie vindt het "nog niet nodig" om deze technologie te ontwikkelen vanwege de beschikbaarheid van groene waterstof.
Lees ook: "Marokko kan helpen Europese economie CO2-neutraal te maken"
Bovendien zal het betalen van de CO2-belasting negatieve gevolgen hebben voor de havens van de Europese Unie. "Een schip dat vanuit Shanghai (China) vertrekt, in Algeciras stopt en uiteindelijk in Rotterdam aanmeert, zal de uitstoot van China naar Spanje en vervolgens van Spanje naar Nederland betalen. Maar als dit schip een tussenstop maakt in een haven die niet op de EU-lijst staat, zoals Nador, wordt het niet beschouwd als afkomstig uit Shanghai, maar uit de Noord-Afrikaanse haven. Dit stimuleert het aanmeren daar, omdat de reis korter is," analyseren experts in de sector.
Lamine Yamal baalt: geen auto van FC Barcelona
Trouwen via TikTok: Marokkaanse fkih maken het mogelijk
Forbes plaatst Marokkaanse banken tussen grootste ter wereld
Marokkaanse douaneregels voor auto-overdracht diaspora
Marokkaans Ayoub bakt beste pizza ter wereld
Marokko’s auto-industrie groeit, Spanje onder druk
Forbes plaatst Marokkaanse banken tussen grootste ter wereld
Marokko’s auto-industrie groeit, Spanje onder druk
Belasting betalen in Marokko verandert
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Marokkaanse dirham houdt stand
Blauwe energie: Spaans geld voor eerste offshore windpark Marokko
Marokko slaat alarm: Russisch gokapp plundert deviezen
Marokko verdrievoudigt paprika-export naar Spanje